tisdag 18 oktober 2022

Tisdagstrion: OBS!

Tisdag igen. Då är det som vanligt dags för Tisdagstrion som sköts av Ugglan & Boken.

Veckans tema: OBS! (en titel på varje bokstav: O, B och S)

Vilket roligt tema! Jag hade lite problem att välja, men kriterierna är ju solklara. Samtliga har fått 4,5 i betyg av mig.

1. Om en Buick 8 av Stephen King handlar om en ond bil. Jag har en grej för onda bilar ...

2. Bränd himmel av Gilly Macmillan är en ganska otäck historia om ett barn som försvinner. Hur samhället behandlar mamman som "tappar bort" sitt barn.

3. Större än störst av Andreas Roman har varit med många gånger i olika utmaningar, men det är den sannerligen värd. Den handlar om vänskap, att växa upp och om drömmar.

26 kommentarer:

  1. Tack för tipsen! Har inte läst någon i din trio.

    SvaraRadera
  2. Stephen King ja. Jag har till och med satt in en novellsamling av honomi min novellista. Tänkte att en novell kunde jag väl åtminstone läsa. Men när?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du får ta en av de korta novellerna 🙂

      Radera
  3. ofta väldigt roliga teman, barn som försvinner är lite otäckt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. I Bränd himmel var det egentligen inte själva försvinnandet som var det läskiga utan hur samhället reagerade.

      Vet inte om du ser det här, men jag kan inte längre kommentera på din blogg. Så fort jag går dit så blir min webbläsare kapad och skickad till någon suspekt sida.

      Radera
  4. Visste inte att King skrivit om fler onda bilar än Christine. Större än störst blir jag också nyfiken på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Större än störst tycker jag absolut att du ska läsa.

      Radera
  5. Tack för helt nya tips - de verkar läsvärda!

    SvaraRadera
  6. Är så glad att jag läste Större än störst pga din rekommendation!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och jag är så glad att du också gillade den!

      Radera
  7. Jag har två av böckerna men olästa än så länge.

    SvaraRadera
  8. Låter som om man borde läsa "Större än störst" åtminstone!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag försöker få alla att läsa den 🙂

      Radera
  9. Har inte läst någon av dina 3 böcker men Stephen king vill jag ju såklart läsa, sedan blir jag sugen på bränd himmel. Tack för tips :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stephen King är ju alltid läsvärd.

      Radera
  10. har inte lät någon av dina tre, men King och Rosman känner jag i alla fall till

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vissa är ju mer kända än andra 🙂

      Radera
  11. Alltid obehagligt när ett barn försvinner.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, och därför är det ännu konstigare hur samhället reagerar i den här boken.

      Radera
  12. Böcker om barn som råkar illa ut är nog bland det värsta man kan läsa om. Oftast alldeles för otäckt för mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den var otäck, men för mig var det inte själva försvinnandet som var det mest otäcka.

      Radera
  13. Om en Buick 8 skulle jag verkligen vilja läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillade den, men jag har en grej för onda bilar 🙂

      Radera