måndag 10 oktober 2022

Film: That's amor (2022)

Titel: That's amor
Originaltitel: That's amor
Genre: Romantisk komedi
Regissör: Shaun Paul Piccinino
Manus: Ali Afshar, John Ducey, Tiffany Dupont
Skådespelare: Riley Dandy, Isaac Gonzalez Rossi, Nancy Lenehan, Daniel Edward Mora, Arlene Tur
Utgivningsår: 2022
Produktionsland: USA
Längd: 96 min
Serie: -
Såg den på Netflix 9 september 2022




Handling
Efter att ha blivit av med både jobb och förhållande på en och samma dag, måste Sofia börja från början. Hon träffar en spansk kock som kan vara allt hon behöver.

Min kommentar
Väderproblemet, eller vad man ska kalla det, fortsätter. Det såg lovande ut för en skräckfilm, men på eftermiddagen klarnade det plötsligt upp och blev sol igen. Alltså fick jag i stället leta upp ännu en romantisk komedi. Då slog det mig att @malinsbokblogg tidigare i veckan hade skrivit om That's amor. Den fick det bli.

Den här filmen är inte alls så kass som filmsajternas betyg antyder. Jag förutsätter att alla som har sågat den är så perfekta att de aldrig någonsin varit otrevliga mot någon. Bara på grund av att de har mått så ofantligt dåligt. Själv hade jag inga som helst problem med att relatera till Sofias spydigheter eller allmänt beteende.

Här finns mycket mat. Spansk mat. Jag blev nästan lite hungrig. Men personligen tycker jag att det kunde ha varit ännu mer mat. Jag gillade verkligen Matias passion för mat. Den fick hans ögon att lysa. Matias frisyr är så förfärlig att den förtjänar en kommentar. Sofias är faktiskt inte så mycket bättre. Kläderna de har på sig tar mig tillbaka till 70-talet. Eller däromkring. Det känns som att de vill accentuera att de är i San Francisco. En känd hippiestad på 70-talet. Eller de kanske klär sig så nu, 2022. Vad vet jag.

Sofias förvandling från otrevlig, osympatisk bitch till kärvänlig kvinna gick lite väl snabbt. Hela filmen känns lite forcerad. Man kan också tycka att produktionen kanske kunde ha kostat på sig att betala för en snygg logga. Eller var inte Sofia duktigare än så? Mamman borde få en medalj för sitt tålamod och för vad hon får utstå. I övrigt så känns det ovanligt och ganska skönt att se en bra mor-/dotter-relation.

That's amor är lättsam och lite lagom underhållande. Det finns många små, roliga replikskiften och jag skrattar faktiskt högt flera gånger. Ja, min humor är så dålig. Det är allmänt känt. Men nu har jag nog snart överdoserat på den här typen av film.



Letterboxd hade den 1,9 i genomsnitt (beräknat på 1 726 betyg).
IMDb hade den 5,2 i genomsnitt (beräknat på 1 653 betyg).
Jag ger den 3,5.
Filmen är
SpännandeTråkig
KlurigFörutsägbar
TrovärdigOsannolik
Snyggt fotoRolig
RomantiskFör lång
SorgligFör kort
FartfylldLångsam

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar