måndag 24 oktober 2022

Film: Djupt vatten (2022)

Titel: Djupt vatten
Originaltitel: Deep water
Genre: Thriller
Regissör: Adrian Lyne
Manus: Zach Helm, Sam Levinson, Patricia Highsmith (bok)
Skådespelare: Ben Affleck, Ana de Armas, Tracy Letts, Grace Jenkins, Brendan Miller
Utgivningsår: 2022
Produktionsland: USA | Australien
Längd: 115 min
Serie: -
Såg den på Amazon Prime Video 7 oktober 2022




Handling
Vic och Melinda Van Allen är ett välbärgat par i New Orleans vars äktenskap håller på att falla sönder under tyngden av förbittring, svartsjuka och misstro. När deras ömsesidiga provokationer och psykologiska spel eskalerar, förvandlas saker snabbt till en dödlig lek när personer i Melindas utomäktenskapliga affärer börjar försvinna.

Min kommentar
När vi kom tillbaka från vår semester så skaffade vi återigen Amazon Prime Video. Där hade det samlat på sig en hel del filmer vi vill se. Det var lite svårt att välja vilken som skulle bli först ut, men till slut bestämdes det att det skulle bli en thriller, Djupt vatten.

Den här filmen har ju ganska så dåligt betyg på de olika filmsajterna, men jag tycker inte alls att den är så dålig. När jag läser recensionerna så ser det ut som att många har väntat sig en erotisk thriller (kanske inte så konstigt, med tanke på regissören). Tack och lov så hade jag missat det, om jag inte hade gjort det så kanske vi inte hade sett den (äsch, vem försöker jag lura? en film med Ben Affleck ser vi alltid). Jag tycker inte alls att filmen är en erotisk thriller.

Filmen är ganska utdragen och det blir faktiskt mest samma sak efter ett tag, men jag tappar aldrig intresset. Frågan jag ställer mig under tiden är vad det egentligen är för fel på männen hon hittar. Hur kan det finnas så många som uppenbarligen inte har några som helst problem att träffa hennes man och barn, att helt enkelt ha en affär rakt framför ögonen på mannen? Faktum är att det nog är de som jag tycker är konstigast av alla i filmen.

Ben Affleck är ju känd/hånad för att han bara har ett enda ansiktsuttryck (något jag för övrigt inte alls håller med om), men han är faktiskt fantastisk som stoneface. Han har verkligen börjat förstå vilken typ av karaktär han ska spela. Ana de Armas har jag tydligen sett i massor av filmer, men hon kan inte ha gjort något större intryck för jag kände inte igen henne. I den här filmen är hon så osympatisk så jag kommer nog inte att minnas henne nu heller.

Slutet har jag massor att säga om. Att det skiljer sig från boken är i alla fall helt klart, som borde ha varit en rejäl antiklimax om jag tolkar det rätt. Först är jag inte säker på att jag förstår det, men det hade jag. Då blir ju nästa undran hur man ska tolka det. Kommer de att jobba ihop nu? Bli lyckliga båda två, när de drar nytta av varandra? Den sjungande dottern i baksätet får det att krypa i hela mig. Kommer de att uppfostra henne att bli en del i det hela också? Jag tycker de har lyckats riktigt bra med filmslutet och det ger läskiga vibbar. Det känns som att det blev en win-win. För Melinda och Vic i alla fall.

Djupt vatten är oviss, inte när det gäller vem som dödar pojkvännerna för det får man ju se och det är inte det filmen går ut på. Dock är det ovisst i betydelsen var det här ska ta vägen. Det enda man kan vara säker på är att det omöjligt kan sluta bra. För alla inblandade. Det är obehagligt. Extremt obehagligt. Ibland känns det som att jag har svårt att förstå vad filmen vill förmedla, men den har ändå ett anslag som tilltalar mig.



Letterboxd hade den 2,3 i genomsnitt (beräknat på 76 119 betyg).
IMDb hade den 5,4 i genomsnitt (beräknat på 44 623 betyg).
Jag ger den 3,5.
Filmen är
SpännandeTråkig
KlurigFörutsägbar
TrovärdigOsannolik
Snyggt fotoRolig
RomantiskFör lång
SorgligFör kort
FartfylldLångsam

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar