måndag 3 oktober 2022

Film: A perfect pairing (2022)

Titel: A perfect pairing
Originaltitel: A perfect pairing
Genre: Romantisk komedi
Regissör: Stuart Macdonald
Manus: Elizabeth Hackett, Hilary Galanoy
Skådespelare: Vicoria Justice, Adam Demos, Luca Asta Sardelis, Samantha Cain, Emily Havea
Utgivningsår: 2022
Produktionsland: USA
Längd: 111 min
Serie: -
Såg den på Netflix 2 september 2022





Handling
Lola bestämmer sig för att sluta sitt jobb som försäljningschef på ett vinföretag i Los Angeles för att starta sitt eget vinimportföretag. För att vinna över sin första kund åker hon till Australien, men chefen för Vaughn Family Wines är måttligt imponerad av Lolas nystartade importföretag. För att visa vad hon går för börjar hon jobba på Vaughn-familjens fårfarm.

Min kommentar
Det här "problemet" med att det fortfarande är för ljust på kvällarna för att se något annat än komedier och liknande fortsätter. Kanske inte så länge till, men det var dags att hitta ännu en film av den sorten. Alternativen är inte så många, men jag lyckades hitta A perfect pairing. Jag hade nog inte så höga förväntningar, men den överträffade faktiskt dem.

Äntligen hittade vi en äkta romcom och faktum är att den är väldigt nära att få en fyra i betyg. Om det inte hade varit för att den är lite för lång. Det blir lite för långdraget ett tag och jag är farligt nära att tappa intresset mitt i filmen. I vilket fall så var det skönt att slippa amerikansk småstad och inskränkta amerikanska småstadsbor. Här får vi australiensisk outback i stället. En fantastisk miljö.

Nu tittar ju inte jag på romantiska komedier för att bli överraskad. Om man gör det så blir man oerhört besviken på den här filmen. Efter runt en halvtimme så kunde vi säga, mer eller mindre, exakt vad som skulle hända och hur allt skulle sluta. Allt var nästan löjligt uppenbart. I alla fall för alla utom Lola. Det hör ju på något sätt till genren, tycker jag. Man vet precis vad man får. Varken mer eller mindre.

Här finns ju, som sagt, både romantik och komedi. Scenen med fåret, som till slut får namnet Baaabra Streisand (efter att ha föreslagits bland annat Meryl Sheep) är så vansinnigt rolig att jag nästan bryter ihop. Så dålig humor har jag. Det finns en del andra kul scener också. Den obligatoriska "downperioden" som alltid finns i den här typen av film känns bara krystad. Jag kan inte se att det finns någon som helst anledning att bli upprörd av det.

Victoria Justice trodde jag att jag inte hade sett i något innan, men det visade sig att hon faktiskt har haft en liten roll i ett avsnitt av Gilmore girls. Det har jag ju så klart sett, men jag minns henne inte. Hon gör i alla fall den här rollen riktigt bra, hon har en härlig utstrålning och en perfekt tajming. Adam Demos gör ungefär samma typ av karaktär som han gjorde i Falling Inn Love och han har inte alls samma utstrålning/tajming.

A perfect pairing är rolig, charmig, välspelad och får mig att må bra. Jag blir varm i hjärtat och lite gladare.



Letterboxd hade den 2,4 i genomsnitt (beräknat på 11 528 betyg).
IMDb hade den 6,1 i genomsnitt (beräknat på 11 147 betyg).
Jag ger den 3,5.
Filmen är
SpännandeTråkig
KlurigFörutsägbar
TrovärdigOsannolik
Snyggt fotoRolig
RomantiskFör lång
SorgligFör kort
FartfylldLångsam

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar