söndag 9 oktober 2022

Smakebit på søndag: Vild eld

En smakebit på søndag är ett stående inslag bland bokbloggare som "drivs" av den norska bokbloggen Betraktninger. Varje vecka väljer vi ett stycke i boken vi läser och delar med oss av det. Ett spännande sätt att få veta vad andra läser.

Semestern är slut och i morgon är det dags att jobba igen. Jag känner mig inte alls redo, det räckte inte med två veckor av absolut avkoppling. Ja ja, nu får man försöka härda ut till jul.

Jag har nu börjat läsa åttonde och sista delen i Ann Cleeves böcker om Shetland, Vild eld. Jag är inte helt säker på att jag gillar det som Cleeves gjort med Perez, men jag hoppas fortfarande på ett bra slut.

Min smakebit är från sida 196:
Dimman gjorde Christopher orolig. Han kunde inte se stranden från fönstret åt öster, och utsikten åt väster var begränsad till en mörkare skuggrand som var kullen. Han tyckte att det kändes som om hans rum inte längre var förankrat i resten av huset. Det var som om han svävade i en grå bubbla. Han kunde naturligtvis gå nedför trappan och sitta tillsammans med sin mamma och syster i köket. De bakade tillsammans, och snart skulle det bli goda saker att äta. Men det var en spänd stämning i huset som helt och hållet berodde på Emma. Han kunde inte förstå varför hennes död skulle göra att hans mamma och pappa var så aviga mot varandra. Ellie var för liten för att lägga märke till den underliga stämningen, men han kunde känna den, precis som han hade känt fukten i dimman på skinnet när de gick hem från skolan.

16 kommentarer:

  1. sällan man längtar att semestern ska ta slut... tack för smakbiten

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det har nog aldrig hänt, men jag brukar oftast känna mig redo att jobba igen.

      Radera
  2. Tack för smakebiten detta är en serie jag måste läsa klart.

    SvaraRadera
  3. Nej, ibland skulle man behöva semester efter semestern ;-) Kul att du kommit till sista boken!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker att semester efter semestern borde införas.

      Radera
  4. Måste läsa vidare i serien. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det känns väldigt bra att snart kunna bocka av serien.

      Radera
  5. Låter skönt att ha haft 2 veckor semester, men jag brukar vilja ha mer oavsett längd ;) länge sen jag läste Cleeves, ser tv-serier på böcker och sparar in lite lästid ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är märkligt att semestern alltid är för kort.

      Jag började titta på TV-serien, men gav upp. Perez är helt fel och historierna är ett hopplock av flera böcker och i fel ordning. Blev bara förvirrad.

      Radera
  6. Inte läst något av Ann Cleeves. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar att läsa om Shetlandsöarna 🙂

      Radera
  7. Jag har inte läst något alls av Cleeves men sett både Shetland och Venn på svt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Venn har jag inte sett något alls av, men det kanske jag borde.

      Radera
  8. Cleeves brukar jag tillgodogöra mig på ena eller andra sättet. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag föredrar helt klart böckerna 🙂

      Radera