måndag 17 oktober 2022

Film: Kursk (2018)

Titel: Kursk
Originaltitel: Kursk
Genre: Drama
Regissör: Thomas Vinterberg
Manus: Robert Rodat, Robert Moore (bok)
Skådespelare: Matthias Schoenaerts, Léa Seydoux, Peter Simonischek, August Diehl, Colin Firth
Utgivningsår: 2018
Produktionsland: Frankrike | Belgien | Luxemburg | Rumänien | Kanada | USA
Längd: 117 min
Serie: -
Såg den på SF Anytime 16 september 2022




Handling
Filmen följer katastrofen som drabbade ubåten K-141 Kursk år 2000 och den statliga försumlighet som följde. Medan sjömännen kämpade för sin överlevnad, utövade deras familjer en desperat kamp mot politiska hinder och omöjliga odds för att rädda sina älskade.

Min kommentar
Den här fredagen regnade det, vilket ju betyder att vi kunde titta på något annat än en komedi. Jag kunde inte riktigt hitta någon som vi tyckte passade och då kom sambon, återigen, på att vi ju har en gratis hyrfilm på SF Anytime varje månad. När jag gick in där så dök det upp två filmer som jag lagt på min lista. Den ena var Kursk, en film som jag har velat se ända sedan den kom.

För mig var den här händelsen, när den hände, nästan lika traumatisk som tornen i New York. Tyvärr så tycker jag inte att filmen lyckas förmedla det som nyhetsrapporteringen gjorde. Jag blir inte alls så berörd som jag borde bli. Samtidigt är jag lite lättad över att den inte tog hårdare på mig än vad den gjorde. Detta är i alla fall ett worst case scenario när man inte vågar erkänna att man har fel/svagheter.

I den här filmen har man bestämt att alla pratar engelska och det funkar ju i alla fall bättre än att ryssarna pratar engelska med en förfärlig rysk accent. Ibland blir det dock svårt att veta om man är i det ryska eller brittiska lägret.

Mattias Schoenaerts är fenomenal som kapten och jag var osäker på om jag sett honom i annat, men det har jag. Ganska mycket till och med. Colin Firth är ju med också, men hans roll består mestadels av att se snygg ut i uniform. Vilket ju inte heller är illa. Det är en hel hög med svenskar här också, bland annat Max von Sydow, Pernilla August och Gustaf Hammarsten. Michael Nyqvist står med i rollistan, men hans scener blev bortklippta. Många producenter är inblandade och en av dem är Luc Besson, men jag gissar att han inte har påverkat jättemycket, men rent generellt så är det bra filmat.

Vad som hände i ubåten och hur läget var där är ju egentligen bara spekulationer och vi kommer aldrig att få veta vad sanningen är. Men jag tycker det är väldigt trist att de har "amerikaniserat" slutscenen i ubåten. Jag har mycket svårt att tro på det. Slutscenen, den i kyrkan och efteråt, är det som träffade mig rakt i hjärtat. Jag hoppas så att just den biten är sann.

Kursk engagerar ändå hela tiden som jag tittar, men när filmen är slut så är känslan borta. Förmodligen blir det så här på grund av att det känns som att den vill vara för mycket. Den är ett familjedrama, ett politiskt drama och en ubåtsfilm. Allt i ett. Jag blir hela tiden utkastad från den klaustrofobiska ubåten och inkastad i något annat, det gör att känsloläget förändras. Det blir varken hackat eller malet.



Letterboxd hade den 3,1 i genomsnitt (beräknat på 8 621 betyg).
IMDb hade den 6,6 i genomsnitt (beräknat på 19 118 betyg).
Jag ger den 3,5.
Filmen är
SpännandeTråkig
KlurigFörutsägbar
TrovärdigOsannolik
Snyggt fotoRolig
RomantiskFör lång
SorgligFör kort
FartfylldLångsam

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar