måndag 13 februari 2023

Film: Black Adam (2022)

Titel: Black Adam
Originaltitel: Black Adam
Genre: Action
Regissör: Jaume Collet-Serra
Manus: Adam Sztykiel, Rory Haines, Sohrab Noshirvani
Skådespelare: Dwayne Johnson, Aldis Hodge, Pierce Brosnan, Bodhi Sabongui, Sarah Shahi
Utgivningsår: 2022
Produktionsland: USA, Kanada, Nya Zeeland, Ungern
Längd: 125 min
Serie: -
Såg den på HBO 22 januari 2023




Handling
Nära 5000 år efter att han tilldelats de forntida gudarnas allsmäktiga krafter - och fängslats lika snabbt - blir Black Adam befriad, redo att släppa lös sin egen form av rättvisa i den moderna världen.

Min kommentar
Jo, det var ju det där med superhjältefilmer och att jag på något sätt är oförmögen att lära mig att jag egentligen inte gillar dem. Eller jag vet ju det, men jag kan liksom inte låta bli att se dem. Alltså blev det dags för Black Adam den här kvällen. Trots att det jag hört om den faktiskt inte varit speciellt bra.

Detta är action i sin (nästan) renaste form, en mix av gammal (fiktiv) kultur och ny, fräck teknik. Oftast är det slagsmål av episka mått. Det är en väldigt snygg fasad, men egentligen inte så mycket mer än yta. Jag skulle nästan våga påstå att det är 95% action och 5% handling. För mig räcker inte det riktigt. Jag blir varken engagerad eller berörd, eftersom jag helt enkelt inte bryr mig.

Dwayne Johnson är bra, tycker jag. Han kan leverera roliga repliker (oftast one-liners) med en härlig tajming. Jag är ju dessutom, rent generellt, svag för motvilliga hjältar och det kan man nog kalla honom. Den som stjäl showen, i mitt tycke i alla fall, är Pierce Brosnan som Dr Fate. Han är oförglömlig.

En aning mer djup hade man nog kunnat önska sig av filmen. Lite funderingar över det här med terrorist kontra frihetskämpe skulle de ha kunnat kosta på sig. Vilket epitet man får beror ju helt på ur vilken synvinkel man tittar. Kanske för kontroversiellt för en sådan här film.

Kanske är det så att min okunskap om den här superhjältevärlden gör att jag uppskattar filmen mindre än vad jag borde. Ganska ofta så kommer jag på mig med att fundera över Shazam. Jag blir lite lätt förvirrad av det för det finns ju en superhjälte som heter så. Har han något med detta att göra? Och är det inte märkligt att Black Adam kan engelska? Det fanns väl inte ens för 5000 år sedan? Och de där som kan flyga, men som plötsligt inte gör det när det behövs som mest. Då springer de i stället upp för en evighetslång trappa.

Kort sagt så kan man nog säga att Black Adam är mycket att titta på, men väldigt lite att tänka på. Det funkar ju bra, om det är det man vill ha. I eftertexterna kommer det nästan väntade upplägget för en tvåa, med ... hör och häpna ... ingen mindre än Superman.



Letterboxd hade den 2,6 i genomsnitt (beräknat på 228 016 betyg).
IMDb hade den 6,4 i genomsnitt (beräknat på 215 461 betyg).
Jag ger den 3,5.
Filmen är
SpännandeTråkig
KlurigFörutsägbar
TrovärdigOsannolik
Snyggt fotoRolig
RomantiskFör lång
SorgligFör kort
FartfylldLångsam

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar