lördag 18 februari 2023

Bok: Fallet från Eden av E P Uggla

Författare: E P Uggla
Titel: Fallet från Eden
Genre: Science fiction
Antal sidor: 331
Originalspråk: Svenska
Originaltitel: -
Översättare: -
Serie: Eden 2
Förlag: Bonnier Carlsen
Utgivningsår: (original) 2022 (min) 2022
Format: Danskt band
Källa: Bokhyllan
Utläst: 24 januari 2023




Första meningen: [spoiler]Ava är konstgjord.[/spoiler]

Baksidetext
Livet bland eliten i Eden är över för Ava. Hon har flyttats ner till Getsemane. Där kallas hon för "En fallen ängel", och det är inte en komplimang. Om tillvaron i Eden handlade om intelligens, är allt i Getsemane fokuserat på träning och fysisk aktivitet. Ava tvingas anpassa sig samtidigt som hon försöker hitta och befria vännerna Yasmin och Kenji, som bestraffats hårdare än hon. Men snart inser hon att allt de lär sig i Getsemane syftar till en enda uppgift: Att gå ut i det som finns kvar av den verkliga världen och döda andra människor, med det egna livet som insats.

Min kommentar
Vid ungefär samma tid förra året så läste jag första delen i den här serien och sedan dess har jag sett fram emot andra delen. När Fallet från Eden plötsligt en dag damp ner i brevlådan så blev jag så glad och tänkte att den skulle vara en perfekt bok att ta med till läsretreaten i Varberg. Så blev det inte. Det var omöjligt att vänta så länge.

Många gånger har man ju hört (och även noterat) att andra delen i en trilogi (om nu detta ska bli det) kan ställa till med problem. Ibland fungerar den bara som en transportsträcka, från början till slutet, liksom. Så upplever jag inte alls den här boken. Av förklarliga skäl så känns ju inte allt lika nytt, men det är fortfarande fräscht. Framför allt så är det ett spännande och intressant världsbygge.

Boken tar vid nästan exakt där första delen slutar och trots att jag inte minns riktigt allt så kommer jag snabbt in i det. Här finns precis lagom med referenser för att minnet ska komma igång. Jag blev mer berörd och engagerad av första delen, vilket inte är så konstigt eftersom allt var så ovisst då och mest handlade det om överlevnad. Temat är lite annat här, kan jag tycka. Det har blivit mer en fråga om hämnd (inte ren hämnd, men nästan). Ett tema som jag inte är överförtjust i, men här funkar det riktigt bra.

Det största ämnet i boken är dock funderingar kring vad som gör en människa till människa. Mycket funderingar är det, både i boken och hos mig. Man skulle kunna tro att det är en enkel fråga, men här är den komplicerad. Några svar får jag inte. De får jag klura ut själv. Tack och lov. Jag gillar i alla fall att det inte är svart eller vitt. De goda är inte bara goda. De onda är inte bara onda. Är en god "konstgjord" människa mindre värd än en ond "äkta" människa? För det mesta är det ganska oklart vem som är vad. För vem är egentligen terroristen och vem är frihetskämpen?

Vi får veta mer om Edens värld och även lite utanför den. Allt är inte en dans på rosor (om ens något är det) i paradiset Eden. Det är ingen trevlig värld alls. Tyvärr så känns detta definitivt som ett trovärdigt vägval för överlevande efter en pandemi. Det märktes ju, om inte annat, under vår egen pandemi att empati och solidaritet är på väg ut i snabb takt. Här behandlas också en del tunga och jobbiga saker.

Jag förstår ju att det är svårt att undvika kärlek i en bok för unga vuxna, även om jag är säker på att det skulle funka utan också. Åtminstone för mig, som ju inte är målgruppen, kan man väl säga. Det är inte för mycket kärlek, men ganska nära gränsen. Eller i alla fall vad gäller funderingar kring varför man blir kär i någon. Jag vill egentligen bara skrika åt Ava att inte tänka för mycket, inte överanalysera. All kärlek är bara kemi.

Fallet från Eden avslutas med den sedvanliga cliffhangern, vilket får mig att undra när tredje delen kommer. Är den långt bort? Ska detta bli en trilogi så att nästa del även är den sista? Vad ska den heta? Jag anar ju ett tema i titlarna, men jag kan inte komma på något passande.

Den här boken har varit med i En smakebit på søndag.

Goodreads hade den 4,25 i genomsnitt (beräknat på 12 betyg).
Jag ger den 4,0.
Boken är
TråkigSpännandeFörutsägbar
BladvändareKlurigLäskig
LångsamTempofylldIntetsägande
DetaljrikFåordigNagelbitare
MysigSorglig
MåbrabokTankeväckandeRolig
RörigGenomtänktMörk

Andra som bloggat om Fallet från Eden: Håkans Hylla, Bina's Books och Boktokig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar