söndag 19 februari 2023

Smakebit på søndag: Jag ger dig solen

En smakebit på søndag är ett stående inslag bland bokbloggare som "drivs" av den norska bokbloggen Betraktninger. Varje vecka väljer vi ett stycke i boken vi läser och delar med oss av det. Ett spännande sätt att få veta vad andra läser.

Någon borde berätta för vädret att det bara är februari, för här har det varit rena aprilvädret i veckan. Vi har nog haft alla sorter. Utom åska, tror jag. Det är storm och solsken om vartannat. Ibland samtidigt.

Jag bestämde mig för att slänga in en oplanerad bok 😲 så jag inte börjar på marsläsningen för tidigt. Jag ger dig solen av Jandy Nelson ska vara en ungdomsbok och jag har hört otroligt mycket om den. Kanske låter den inte så upplyftande på beskrivningen, men alldeles säkert så är den inte becksvart.

Min smakebit är från början av boken:
Det är så här allt börjar.
     Med Zephyr och Fry - grannskapets regerande sociopater - som jagar mig genom skogen så att marken skakar, jag flyger genom luften, träden, den vitglödgande heta paniken.
     "Du ska ner, din jävla mes!" skriker Fry.
     Sedan är Zephyr ikapp mig, han låser min ena arm, båda armarna bakom min rygg, och Fry snor mitt skissblock. Jag försöker hindra honom, men jag är armlös, hjälplös. Jag försöker vrida mig ur Zephyrs grepp. Det går inte. Försöker förvandla dem till två nattfjärilar. Nej. De är fortfarande sig själva: fyra meter långa tiondeklassare, rövhattar som kastar livs levande trettonåringar över stup bara för skojs skull.

16 kommentarer:

  1. l¨ter som en ungdomsbok... här skiner solen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Igår var det fint väder här också.

      Radera
  2. Den här boken och författaren pratades det mkt om för några år en, minns inte om jag läst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, både denna och hennes debut lästes flitigt då.

      Radera
  3. Tycker jag känner igen titeln, antagligen från när den kom då. Här är vädret också märkligt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den syntes väldigt mycket för några år sedan.

      Radera
  4. Den har jag oläst i hyllan. Hoppas du tycker om den. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har hunnit knappt halvvägs och vet nog egentligen inte vad jag tycker.

      Radera
  5. jag noterar. intressant att läsa en och annan ungdomsbok. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. De brukar vara bra skrivna, tycker jag.

      Radera
  6. Ja den här var i ropet när den kom! Så skönt att läsa en snabbläst, och ofta riktigt bra, ungdomsbok emellanåt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. De brukar göra underverk för läslusten.

      Radera
  7. Den här minns jag också från när den kom. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  8. Fyra meter långa tiondeklassare är inte att leka med :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, jag har ännu inte mött någon sådan. Tack och lov 🙂

      Radera