måndag 6 februari 2023

Film: Världens lyckligaste kvinna (2022)

Titel: Världens lyckligaste kvinna
Originaltitel: Luckiest girl alive
Genre: Drama
Regissör: Mike Barker
Manus: Jessica Knoll (bok)
Skådespelare: Mila Kunis, Chiara Aurelia, Finn Wittrock, Justine Lupe, Scoot McNairy
Utgivningsår: 2022
Produktionsland: USA
Längd: 113 min
Serie: -
Såg den på Netflix 14 januari 2023





Handling
En ung New York-kvinna verkar ha allt: ett eftertraktat jobb på en känd tidskrift, en garderob att dö för och ett drömbröllop som närmar sig. När en regissör av en brottsdokumentär ber henne att berätta sin version av en traumatisk händelse på skolan när hon var tonåring, tvingas Ani konfrontera den mörka sanningen som hotar att rasera hela hennes noggrant skapade liv.

Min kommentar
För drygt sex år sedan läste jag Världens lyckligaste kvinna, boken som den här filmen bygger på. Jag kan inte påstå att jag var speciellt förtjust i den här historien som bok och även om jag hade lagt till filmen på listan så tvekade jag lite om jag verkligen ville se den. Ända tills Lottens bokblogg skrev om den, av den enkla anledningen att hon tyckte filmen var bättre än boken. Och att vi typ alltid tycker likadant.

Kort sagt så tyckte vi samma även den här gången. För mig är det mycket lättare att tycka om Ani i filmen. Om det beror på att jag har läst boken låter jag vara osagt. Det är mycket tydligare här varför Ani har blivit som hon har blivit och jag känner betydligt mer empati och förståelse. Någon mer jämförelse med boken kan jag egentligen inte göra, jag mindes inte speciellt mycket av den.

Ani i boken kändes bara hämndgirig, i filmen tycker jag att hon är mer nyanserad. Hon verkar ha en plan för att få upprättelse, inte hämnd. Jag är inte ett fan av offermentalitet och här finns inte någon sådan. Förutom hos männen. Tänk att, som tjej, få höra "Vet du ens vad en våldtäkt är?" av en kille. Sentimentalitet finns inte heller, bara ett kallt redovisande av vad som har hänt. En liten fundering har jag bara ... varför jagade inte den där journalisten den andra överlevande? Varför var det ingen som skuldbelade henne?

Det finns några riktigt jobbiga scener och jag uppskattar att man varken väjer för det obehagliga eller frossar i det. Faktum är att jag tycker att de här scenerna behövs för historien. Vid ett par tillfällen kände jag blodtrycket stiga. Bästa scenen är emellertid något helt annat. När Ani av misstag(?) tänker högt och råkar säga exakt vad hon tänker om den där hemska fastern.

Mila Kunis har jag ju sett i en del och jag tycker hon gör det här riktigt bra. Utan att vare sig överdriva eller förenkla. Detsamma kan man verkligen säga om Chiara Aurelia, som spelar Ani som ung. Mest sympatiska karaktär måste ju vara den där läraren. Tänk om alla vore som han.

För mig, som tror mer på upprättelse än hämnd, passar filmatiseringen av Världens lyckligaste kvinna riktigt bra. Det är en mycket obehaglig historia som rullas upp. Jag tror att det hjälpte till att jag har läst boken, som jag kom ihåg mer och mer av allt eftersom filmen pågick. Sambon, som inte har läst den, gillade dock också filmen.



Letterboxd hade den 3,1 i genomsnitt (beräknat på 69 328 betyg).
IMDb hade den 5,8 i genomsnitt (beräknat på 45 298 betyg).
Jag ger den 4,0.
Filmen är
SpännandeTråkig
KlurigFörutsägbar
TrovärdigOsannolik
Snyggt fotoRolig
RomantiskFör lång
SorgligFör kort
FartfylldLångsam

2 kommentarer:

  1. Skrämmande hur lika vi tycker. Tur att det var så den här gången!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oftast är det ju så och den här gången hade jag inga tvivel alls 🙂

      Radera