tisdag 28 februari 2023

Tisdagstrion: Någon/flera av de sju dödssynderna i handling, titel eller på omslag

Tisdag igen. Då är det som vanligt dags för Tisdagstrion som sköts av Ugglan & Boken.

Veckans tema: Någon/flera av de sju dödssynderna i handling, titel eller på omslag

Det här temat blev lite jobbigt. För det mesta så finns ju någon av dem med i varenda deckare. Kan man tycka. Men varför ska man göra det lätt för sig ... I de här tre böckerna så kan man hitta fem av dödssynderna. Det är nästan så att en av dem innehåller samtliga.

1. Rött stoft av Ann Cleeves var det väldigt längesedan jag läste nu, men i handlingen står det "två släkter som sedan generationer legat i fejd med varandra och vars avund, snikenhet och förbittring delat samhället i två läger". Avund och girighet alltså.

2. Hetta av Ian McEwan är en mycket märklig bok. Huvudpersonen, tycker jag, ägnar sig då åt nästan alla av dödssynderna. Minst högmod, frosseri och vällust i alla fall.

3. Rasande Rose av Stephen King ... ja, det hörs väl på titeln. Frågan är väl vem som är mest vred; Rose eller hennes man som letar efter henne.

22 kommentarer:

  1. intressant tolkning, inte läst dessa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var svårt att hitta böcker som passade.

      Radera
  2. Jamen Hetta tänkte jag ju inte alls på. Den passar så utmärkt idag.

    SvaraRadera
  3. Rasande Rose blir jag nyfiken på. Tack för tips!

    SvaraRadera
  4. När jag såg att du valt Hetta förstod jag ingenting, men så insåg jag att jag tänkte på Jane Harpers bok med samma namn.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är jobbigt med böcker som har samma titel.

      Radera
  5. Stephen King, ja. Du vet mitt mål där.
    Hetta kände jag inte till, men jag har gillat det jag läst, och sett, av Ian McEwan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hetta är den enda jag har läst av Ian McEwan och det är inte helt säkert att det blir fler 😳

      Radera
  6. Jag har tänkt att jag borde läsa Shetland men å andra sidan så kommer jag bara sakna Henshall då.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha ha, och jag som inte klarade att se TV-serien bara för att Perez inte alls var så som jag hade tänkt 😁

      Radera
  7. fin trio! McEwan gillar jag skarpt, men Hetta har jag inte läst. har läst ett flertal titlar av Cleeves men inte Rött stoft. King läser jag vanligtvis inte

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske får McEwan en chans till för Hetta gillade jag inte alls.

      Radera
  8. Rasande Rose tyckte jag mycket om. Och av mig får Ian McEwan inga fler chanser - inte efter att ha plågat mig igenom The Cement Garden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så pass. Jag som har tyckt att det verkar som att alla bara älskar Ian McEwan.

      Radera
  9. "Hetta" har jag läst och håller med dig.

    SvaraRadera
  10. Bra trio har nog läst Rött stoft

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ju lyckats läsa hela serien nu 🙂

      Radera
  11. Gillar McEwan, men har inte läst Hetta, så tack för tips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Detta är ju den enda jag har läst av honom, men om det är så här han skriver så vill jag inte läsa fler 🙂

      Radera