tisdag 21 februari 2023

Tisdagstrion: Lila

Tisdag igen. Då är det som vanligt dags för Tisdagstrion som sköts av Ugglan & Boken.

Veckans tema: Lila

Jag har nästan löjligt många böcker med lila omslag. Det var inte helt lätt att välja och så är det ju lite en definitionsfråga. Vad är lila, egentligen?

1. De utstötta av Elly Griffiths är sjätte delen i serien om Ruth Galloway. Jag är mycket förtjust i de böckerna.

2. Bara människa av Sylvain Neuvel är tredje och sista delen i Themisfilerna. Vansinnigt bra science fiction.

3. Död zon av Stephen King var faktiskt den allra första King jag läste. 1984. Resten är historia.

28 kommentarer:

  1. Vill läsa Stephen Kings. Tack för tips!

    SvaraRadera
  2. Ruth Galloway-böckerna tycker jag också om. Har väl bara läst de tre första än så länge, men då finns det ju i gengäld många kvar när behovet efter dem pockar på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är nästan i fas i den serien. Ovanligt nog 🙂

      Radera
  3. Jag tänkte också att jag har många lila böcker, men när jag tittade närmare var det många som nog mest var blå.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland är det svårt att säga vilken färg det är.

      Radera
  4. Jag har inte läst någon av de här, men dina tips brukar alltid passa mig, så jag borde verkligen komma igång med någon bok av Stephen King.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu är ju jag lite partisk när det gäller King, han är ju liksom min husgud.

      Radera
  5. De utstötta har jag läst men inte de andra.

    SvaraRadera
  6. Bara bekant med King i din trio, men just denna har jag inte läst.

    SvaraRadera
  7. väldigt lila böcker. har läst Griffiths som jag är väldigt förtjust i. väntar alltid på en ny del. de övriga två har jag inte läst

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hörde något om att det skulle komma en sista del. Alltså på riktigt sista. Jag minns inte om hon redan har skrivit den eller håller på.

      Radera
  8. Tre böcker jag inte har läst, men lila är de!

    SvaraRadera
  9. Har inte läst någon i din trio. Tack för tipsen.

    SvaraRadera
  10. Det var tre som jag inte hade läst för en gångs skull

    SvaraRadera
  11. De utstötta har jag läst, måste läsa tredje delen i Themisfilerna...

    SvaraRadera
  12. Elly Griffiths böcker gillar jag verkligen, och Död zon har jag läst, även om det var väldigt länge sedan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Död zon är ju en gammal bok. Det närmar sig 40 år sedan läsningen.

      Radera
  13. Död zon är den enda som jag har läst, men minns att jag tyckte mycket om den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Märkligt nog så minns jag fortfarande en del detaljer från den.

      Radera