söndag 22 januari 2023

Smakebit på søndag: Fallet från Eden

En smakebit på søndag är ett stående inslag bland bokbloggare som "drivs" av den norska bokbloggen Betraktninger. Varje vecka väljer vi ett stycke i boken vi läser och delar med oss av det. Ett spännande sätt att få veta vad andra läser.

Veckan som har gått har varit en riktig pestvecka. Det känns som att jag har haft, minst, tre heltidsjobb att sköta. Bara en tillfällig topp, men den kommer nog dessvärre att fortsätta in i nästa vecka också. Det var ont om positiva saker, men en av dem var att sambon och jag firade 26-årsjubileum i veckan. Jösses, vad tiden går.

En bok som jag har sett fram emot ganska länge och blev själaglad när den dök upp är E P Ugglas Fallet från Eden, som är andra delen i en dystopiserie (tror det ska bli en trilogi, men vet inte säkert). Första delen var fantastiskt bra. Jag har inte börjat läsa den än, men kommer nog att börja i morgon så det blir en smakebit därifrån. Jag hade tänkt ta första stycket i boken, men den innehåller en så kraftig spoiler för första delen så jag hoppar över det 🙂

Min smakebit är från sida 7:
    Tage sitter upp i sängen. Täcket med gunghästarna har trillat ner och ligger över de smala benen.
    Blicken som möter Avas är ren och klar, som den var innan allt det här. Innan han blev en del av Edens tortyr av Ava. Innan influensan tog honom.
    Han ler, och Ava tar två steg fram. Omsluter den lilla kroppen i sin famn. Hon trycker näsan mot hans hår som luktar nytvättat av Bamses schampo och balsam, två i ett.
    Hon håller kvar Tage i famnen när ljuset exploderar ut från henne och slår ut Edens mörker.

24 kommentarer:

  1. låter inget vidare på jobbet, tack för smakbiten

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hade det bara varit jobbet så skulle det inte ha varit så mycket.

      Radera
  2. Den smakbiten gjorde mig nyfiken. Grattis till 26 år!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag gillar verkligen de här böckerna.

      Radera
  3. Tråkigt att det är så tufft på jobbet. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det största problemet med jobbet är att det tar så mycket tid 🙂

      Radera
  4. Ingen bok som jag känner till. Att det är dystopi får mig intresserad. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Riktigt bra svensk dystopi, tycker jag.

      Radera
  5. Grattis till 26 år! Jag har inte läst Uggla än men ska. Har hennes gamla böcker från Swedish Zombie bland hyllvärmarna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag antar att du menar Första hösten-böckerna när du säger "gamla böcker". De var jag inte så glad i, där fanns tentakelmonster och de funkar inte riktigt på mig 🙂

      Radera
  6. Ja, den har jag också börjat läsa så smått. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så du kan alltså sluta läsa den och ta något annat emellan?

      Radera
  7. Grattis till ett långt förhållande.! Visst går tiden fort när man har roligt...
    Jag hittade första delen i serien som e-bok på biblan, den finns inte som ljudbok, då hade jag gärna testat. Tack för annorlunda smakbit

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Det är nog tveksamt om dessa kommer som ljudböcker. Det är ju ungdomslitteratur och då verkar det inte vara prioriterat.

      Radera
  8. ingen författare jag känner till. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det här är lite som Hungerspelen, men lite mer modernt 🙂

      Radera
  9. Ser också fram emot att läsa vidare om Eden! Hoppas du får en bättre vecka nästa vecka!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nästa vecka (i alla fall i slutet av den) är det ju läsretreat, då blir det automatiskt bättre 😁

      Radera
  10. Den verkar spännande. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  11. Det är en bok jag skulle vilja läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är snart klar med den och den är riktigt bra!

      Radera