måndag 16 januari 2023

Film: A quiet place Part II (2020)

Titel: A quiet place Part II
Originaltitel: A quiet place Part II
Genre: Skräck
Regissör: John Krasinski
Manus: John Krasinski, Scott Beck, Bryan Woods
Skådespelare: Emily Blunt, Millicent Simmonds, Noah Jupe, Cillian Murphy, Djimon Hounsou
Utgivningsår: 2020
Produktionsland: USA
Längd: 97 min
Serie: -
Såg den på Netflix 30 december 2022





Handling
Efter de dödliga händelserna i hemmet, måste nu familjen Abbott möta farorna i omvärlden när de fortsätter sin kamp för överlevnad i tysthet. När de blir tvingade att våga sig ut i det okända inser de snabbt att varelserna som reagerar på ljud inte är de enda hot som lurar bortom sandstigen.

Min kommentar
A quiet place Part II blir den tredje uppföljaren på raken. Jag lovar att det är en slump. Den här filmen la jag till på listan i somras, tror jag, men skräckfilm är helt bortkastat att se under den ljusa årstiden. Alltså fick den vänta tills det är nästan så mörkt som det blir.

Ganska förvånad är jag över att filmen sägs vara från 2020 och att jag såg den första för så längesedan som hösten 2018. När jag kollade när filmen hade premiär så såg jag att det var i mars 2020. Sedan var det ett jättehopp på över ett år till nästa datum. Först fattade jag ingenting, sedan kom jag ihåg. Pandemin. Att det har gått över fyra år sedan jag såg ettan gör att minnet är rejält grumligt, men jag kom i alla fall ihåg grundkonceptet.

Filmen börjar dag ett. Vi gör alltså ett hopp tillbaka till hur allt började. Jag hade gärna sett mer av den för det var den bästa biten. Sedan blev det väldigt likt första filmen; var tyst, överlev. Jag skulle nog säga att vi inte alls rör oss framåt, men vi får i alla fall veta hur det startade. Dock inte vad, varifrån och/eller varför. Jag tänker att även monster måste ha ett motiv. Speciellt de som verkar vara långväga "gäster".

Som jag minns det så fanns det inga ljud (pålagda, alltså) i den första filmen. Ingen filmmusik eller liknande. Det finns det här. Inte mycket, men det kommer lite filmmusik ibland. Tyvärr. Det funkar, men jag hade tyckt det varit bättre utan.

Så klart görs det en del ogenomtänkta saker, men det är egentligen inget som stör på riktigt. Något som däremot irriterar mig lite är varför i hela friden Emmett hade en signaleld när han så uppenbart inte vill ha besök. Och monstren. Jag tycker de ser lite töntiga ut, förutom att de beter sig väldigt otäckt. Det är ju sällan som monster lyckas på film, tycker jag.

A quiet place Part II slutar lite abrupt och tanken blir ju att det är ett upplägg för en trea. Och jodå, den är på gång. Jag tycker inte att uppföljaren är lika bra som den första filmen, men ändå tillräckligt bra för en fyra. Personligen så tycker jag att det är fantastiskt att det fortfarande går att göra riktigt bra film på under två timmar. Utan att egentligen använda ljudeffekter. Om man inte ser frånvaron av ljud som en ljudeffekt. Det är i alla fall minst lika otäckt. Förmodligen vill jag se om båda filmerna innan trean kommer.



Letterboxd hade den 3,5 i genomsnitt (beräknat på 472 348 betyg).
IMDb hade den 7,2 i genomsnitt (beräknat på 231 176 betyg).
Jag ger den 4,0.
Filmen är
SpännandeTråkig
KlurigFörutsägbar
TrovärdigOsannolik
Snyggt fotoRolig
RomantiskFör lång
SorgligFör kort
FartfylldLångsam

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar