måndag 23 januari 2023

Film: Tack för senast (2022)

Titel: Tack för senast
Originaltitel: Tack för senast
Genre: Romantisk komedi
Regissör: Moa Gammel
Manus: Maren Louise Käehne, Ella Lemhagen, May el-Toukhy
Skådespelare: Lisa Carlehed, Oscar Töringe, Christian Hillborg, Liv Mjönes, Johannes Kuhnke
Utgivningsår: 2022
Produktionsland: Sverige
Längd: 90 min
Serie: -
Såg den på Viaplay 1 januari 2023




Handling
Tack för senast är en romantisk komedi om den 37-åriga sjuksköterskan Klaras jakt på kärlek och lycka. Det är en berättelse om ett kompisgäng där sjuksköterskan Klara står i centrum som den ständiga singeln som längtar efter den stora kärleken. Frågan är bara om det perfekta förhållandet finns, eller om det är en myt? Filmen är en hyllning till 90-talets romcoms och berättas genom nio kapitel som utspelar sig vid olika fester och högtider.

Min kommentar
Vi behövde en film på nyårsdagen (dock inte till kebabpizzan, men väl kebabtallriken) och jag letade faktiskt ett bra tag innan jag hittade något som kändes rätt. Tack för senast lät som något som kunde vara en bra start på filmåret. Först när jag skulle skriva ihop det här inlägget uppmärksammade jag att den faktiskt är helt ny, men bygger på den danska filmen Lång historia kort, från 2015.

Upplägget i filmen är att man tittar in vid olika högtider. Nio olika nedslag blir det och allt utspelar sig under ett knappt år. Tror jag. Det räcker med de här glimtarna för att fullt ut förstå de olika personerna och deras drivkrafter/rädslor. Jag gillar det (och det påminner mig om någon amerikansk film, med största sannolikhet New years' eve).

Klara är en ganska vanlig person, hon har fastnat lite i tiden och letar efter den perfekta kärleken. Som ju så klart inte finns. Där är det lite svårt för mig att förstå affären med en gift man, som är så långt ifrån perfekt man man tänkas komma. Det är lätt att känna igen de olika karaktärerna, även om många (de flesta?) är något överdrivna. Jag har flera av dem i min närhet, eller kanske snarare har haft. Man får hänga med det här kompisgänget och även om det nu faktiskt är Klara och Victor som ska vara huvudpersoner så är det just kompisgänget som är behållningen. Ingen av dem har det egentligen bra, men alla vill ge sken av det.

Jag måste bara nämna Oscar Töringe, som är bra, men det är så märkligt att höra honom prata ... inte skånska. Varje gång han pratar låter det som en dialekt som definitivt inte är en infödd stockholmares. För min del så hade det varit klart bättre om man gett honom en bakgrund som inflyttad, men det kan ju vara på grund av att han är så starkt förknippad med Tunna blå linjen. Numer.

Tack för senast är ovanligt bra och ohysterisk för att vara svensk. En hel del pinsamheter och genanta situationer serveras, på en lagom nivå utan behov av skämskudde. En bagatell, som på något skruvat sätt får mig att må bra.



Letterboxd hade den 3,0 i genomsnitt (beräknat på 75 betyg).
IMDb hade den 5,5 i genomsnitt (beräknat på 233 betyg).
Jag ger den 4,0.
Filmen är
SpännandeTråkig
KlurigFörutsägbar
TrovärdigOsannolik
Snyggt fotoRolig
RomantiskFör lång
SorgligFör kort
FartfylldLångsam

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar