söndag 8 januari 2023

Smakebit på søndag: En halv gul sol

En smakebit på søndag är ett stående inslag bland bokbloggare som "drivs" av den norska bokbloggen Betraktninger. Varje vecka väljer vi ett stycke i boken vi läser och delar med oss av det. Ett spännande sätt att få veta vad andra läser.

Nu är alla helgerna slut så nu kan man kanske snart få ordning på vilken veckodag det egentligen är. Men jag drar ut på det lite, för jag är ledig i morgon.

Just nu läser jag En halv gul sol av Chimamanda Ngozi Adichie. En bok som har stått i hyllan i drygt sju år. Då har jag ändå hört mycket bra saker om den. Men nu är det alltså dags, nu ska jag äntligen få veta vad alla pratar om.

Min smakebit är från början sida 193:
Ugwu låg på en matta i sin mors hydda och stirrade på en död spindel som mosats mot väggen; dess kroppsvätskor färgade leran mörkröd. Bredvid honom mätte Anulika upp ukwa i en kopp, den kärva doften av rostade brödfruktsfrön hängde tjock i hyddan. Hon pratade. Hon hade pratat en bra stund och Ugwu började få ont i huvudet. Plötsligt var det som om hans besök hemma i byn varade mycket längre än en vecka, och kanske berodde det på att han fick sådana gaser i magen av att bara äta frukt och nötter. Maten som hans mor lagade var oaptitlig. Grönsakerna var sönderkokta, kornmjölet för klimpigt, soppan för vattnig, och jamsskivorna sträva på tungan eftersom de aldrig kokades med en klick smör. Han längtade tillbaka till Nsukka, till att få äta riktig mat igen.

26 kommentarer:

  1. väntar i min bokhylla också, inte räknat år, tack för påminnelese

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just den här boken utspelar ju sig i dåtid så den åldras ju liksom inte.

      Radera
  2. Älskade verkligen den här boken.

    SvaraRadera
  3. Skönt med en ledig dag till! Tror jag läste den här under en semester i Grekland 2012.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den har ju några år på nacken 🙂

      Radera
  4. Tack för smakebiten, inte kul med oätlig mat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, men innan han blev tjänstepojke hos fint folk så gillade han mammas mat.

      Radera
  5. Jag har heller inte läst denna, men intresset finns, så tack för smakbit

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har hört så mycket om hennes böcker och speciellt denna och jag är glad att jag äntligen gjort slag i saken.

      Radera
  6. Tack för smakbiten. Förstår att han längtar efter riktig mat. Låter inte så aptitligt faktiskt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sönderkokta grönsaker är så vansinnigt äckligt.

      Radera
  7. En riktigt bra bok. Intressant med skildringen av Biafra. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trots att jag hört så mycket om boken så hade jag ingen aning om vad den handlade om. Och då specifikt födelsen av Biafra.

      Radera
  8. en jättebra bok. hennes bästa om du frågar mig. tack för smakebit!

    SvaraRadera
  9. Den läste jag för en massa år sedan. Så bra! Hoppas du tycker om den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har kommit knappt halvvägs och jag gillar den.

      Radera
  10. Jag blir så nyfiken på jollofris jämt när jag läser böcker från Nigeria med omnejd! Tyckte mycket om den här när jag läste den men minns inte så mycket idag tyvärr.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är alltid likadant när jag läser böcker/ser filmer från andra länder; det är maten som lockar. Då gör vi så att vi båda lagar jollofris https://ingmar.app/blogg/wprm_print/59940 😉

      Radera
  11. Inte läst något av författaren... och är väl snart den enda som inte gjort det kanske. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  12. Inte läst den här men den står på läslistan, någon gång ska det väl bli av. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är ju ganska tjock, men det går förvånansvärt snabbt att läsa.

      Radera
  13. Jag har läst den, och har sedan utan framgång försökt läsa Americanah och Lila hibiskus.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska jag tolka det som att de andra böckerna av henne inte är så bra?

      Radera