måndag 9 januari 2023

Film: Enola Holmes 2 (2022)

Titel: Enola Holmes 2
Originaltitel: Enola Holmes 2
Genre: Crime
Regissör: Harry Bradbeer
Manus: Jack Thorne, Harry Bradbeer, Nancy Springer (bok)
Skådespelare: Millie Bobby Brown, Henry Cavill, Hannah Dodd, Helena Bonham Carter, Louis Partridge
Utgivningsår: 2022
Produktionsland: Storbritannien | USA
Längd: 129 min
Serie: -
Såg den på Netflix 25 december 2022




Handling
Med triumfen av att lösa sitt första fall i färskt minne följer Enola Holmes i sin berömda brors fotspår, Sherlock, och öppnar sin egen byrå - bara för att finna livet som kvinnlig detektiv inte är så lätt som det verkar. Resignerad och beredd att acceptera vuxenlivets kalla verklighet är hon på väg att stänga butiken när en fattig tändsticksflicka erbjuder Enola hennes första officiella jobb: att hitta tändsticksflickans försvunna syster. Men det här fallet visar sig vara mycket mer förbryllande än väntat, eftersom Enola kastas in i en farlig ny värld - från Londons olycksbådande fabriker och färgglada musikhallar, till samhällets högsta nivåer och själva 221B Baker Street. När gnistorna från en dödlig konspiration tänds måste Enola ta hjälp av sina vänner - och Sherlock själv - för att reda ut mysteriet.

Min kommentar
Det verkar vara uppföljarnas tid nu för det har ju kommit även en andra film om Enola Holmes, helt enkelt kallad Enola Holmes 2. Den har legat där på listan sedan dem kom, men sedan var det dags för julfilmer och annat. På juldagen hamnade den till slut överst.

När den första filmen kom så ville jag först inte se den, men jag ändrade mig och blev störtförtjust när jag väl såg den. Jag var nog inte på det klara med att det skulle komma fler filmer, men för min del får de gärna fortsätta ett tag till. Mycket av historien om tändsticksfabriken är sann, i det stora hela, men detaljerna är ändrade. Det är en intressant bit arbets- och kvinnohistoria att ha med. Personligen så tror jag att filmen hade varit mer engagerande om extra fokus hade lagts på den delen, i stället för fluffet runt omkring. Drivet går lite förlorat i alla sidospår.

Första timmen händer nästan ingenting och det mesta känns för utdraget. Jag tappar fokus flera gånger (sambon somnar till och med). Sedan sticker historien iväg åt alla håll och kanter. Det blir för många sidospår, det blir för rörigt och en liten aning hysteriskt. Det romantiska spåret är jag inte så glad i, men jag förstår ju att det tilltalar målgruppen.

Millie Bobby Brown är fantastiskt bra i rollen som Enola. Greppet med att hon fortsätter att bryta den fjärde väggen används flitigt, men inte för mycket. Samtliga skådespelare är egentligen riktigt bra. Det är inte deras fel att det ibland blir segt. Faktum är att den här andra filmen nog har en bättre story än den första, men utförandet fallerar.

Jag saknar humorn, farten och fläkten från första filmen. När allt kändes fräscht och nytt. Det glimtar till ibland, men alldeles för lite och alldeles för sällan. På något sätt blir det mer slapstick och det är jag inte så glad i. Miljöerna är lika fantastiska som i förra filmen i alla fall. Det är så snyggt gjort.

Enola Holmes 2 är en ganska linjär historia och nästan helt utan vilseledande ledtrådar. Tittaren bjuds inte in för att vara med och gissa på gåtans lösning. Det tycker jag är synd, det är nästan ingen hjärngympa alls.



Letterboxd hade den 3,5 i genomsnitt (beräknat på 140 284 betyg).
IMDb hade den 6,7 i genomsnitt (beräknat på 63951 betyg).
Jag ger den 3,5.
Filmen är
SpännandeTråkig
KlurigFörutsägbar
TrovärdigOsannolik
Snyggt fotoRolig
RomantiskFör lång
SorgligFör kort
FartfylldLångsam

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar