måndag 30 januari 2023

Film: Vitt brus (2022)

Titel: Vitt brus
Originaltitel: White noise
Genre: Dramakomedi
Regissör: Noah Baumbach
Manus: Noah Baumbach, Don DeLillo (bok)
Skådespelare: Adam Driver, Greta Gerwig, Don Cheadle, Sam Nivola, May Nivola
Utgivningsår: 2022
Produktionsland: USA, Storbritannien
Längd: 136 min
Serie: -
Såg den på Netflix 6 januari 2023





Handling
Jack Gladney är professor i Hitlerstudier vid College-on-the-Hill, make till Babette och far till fyra barn, slits plötsligt sönder av "the Airborne Toxic Event", en katastrofal tågolycka som kastar kemiskt avfall över hans stad samtidigt som han brottas med vardagslivets konflikter. Vitt brus är en dramatisering av en modern amerikansk familjs försök att hantera vardagslivets konflikter, samtidigt som de brottas med de stora frågorna, som kärlek, död och strävan efter lycka i en osäker värld.

Min kommentar
En film som har nyckelorden udda, intellektuell och mörk komedi lockar nog alltid mig. Dock brukar de inte alltid passa mig så bra, men när det händer så blir det fantastiskt bra. Alltså kände jag att det kunde vara dags för den där Vitt brus, som beskrivs precis med de orden.

Egentligen skulle nog ett bättre nyckelord vara satir och som alla nog vet så är satir väldigt svårt att få till. Jag tror mig förstå vad den här filmen vill säga och jag håller med, fullständigt. Det är en fullkomligt hysterisk film, med helt absurda inslag. Egentligen så är den oerhört tragisk och mörk, men ibland synnerligen rolig. Tyvärr så försvinner nog budskapet lite i bruset. Vilket väl i sig är ironiskt och passande.

Här är så mycket vitt brus. Alla pratar, men ingen lyssnar. Vem som helst kan bli betraktas som expert, bara på grund av att den läst en massa (overifierade, märk väl) fakta på nätet. Man skulle kunna kalla detta en studie i den moderna människan. Ägna dig åt mindre viktiga saker, rent av bagateller. Konsumera mera, bli lycklig och tänk inte på att du ska dö.

Adam Driver, som jag inte kände igen men har sett i massor, är briljant. Även barnen i familjen är riktigt bra. När jag tänker efter så är samtliga i filmen bra. Den måste ha varit oerhört rolig att spela in. För att inte tala om scenen under eftertexterna, som är obetalbar. Om du inte klarar att se hela filmen så spola åtminstone fram till den. jag är fullständigt fascinerad. Den säger egentligen allt man behöver veta. I en mycket komprimerad form.

Filmen är väldigt mycket för lång, drygt två timmar. Om egentligen ingenting. Ändå blir jag aldrig uttråkad eller otålig. Det gäller bara att hitta rätt sinnesstämning, tror jag.

När Vitt brus slutar så är jag otroligt förbryllad, men ändå på något vridet sätt nöjd. Det känns som att jag behöver se om den för att veta exakt vad jag tycker, men på samma gång så vill jag aldrig någonsin se den igen. Däremot så blir jag sugen på att läsa boken.



Letterboxd hade den 3,1 i genomsnitt (beräknat på 102 496 betyg).
IMDb hade den 5,8 i genomsnitt (beräknat på 19 992 betyg).
Jag ger den 3,5.
Filmen är
SpännandeTråkig
KlurigFörutsägbar
TrovärdigOsannolik
Snyggt fotoRolig
RomantiskFör lång
SorgligFör kort
FartfylldLångsam

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar