tisdag 3 januari 2023

Årets bästa 2022

För något år sedan kom jag äntligen på vad jag länge tyckt saknats på bloggen: en topplista. Det måste man ju ha för att sammanfatta ett år. Det har nu blivit en återkommande punkt och här blir det både böcker, filmer och TV-serier.

För att göra det enkelt för mig så har jag inget fast antal under varje rubrik. I stället får endast de med betygen 5 och 4,5 vara med, oavsett hur många/få de är. Och jo, just det... till skillnad från många andra listor på den här bloggen så är dessa i inbördes ordning. Som synes så är det svårt att få de högsta betygen av mig ...

Topp 4 böcker
1. Vinnarna av Fredrik Backman
2. Bara människa av Sylvain Neuvel
3. Överlevarna av Jane Harper
4. Felet med Eden av E P Uggla

Topp 1 film
1. Top Gun: Maverick

Topp 6 TV-serier
1. Ted Lasso #1
2. The Big Bang Theory #4
3. Tunna blå linjen #2
4. The handmaid's tale #2
5. Only murders in the building #1
6. Beforeigners #2

4 kommentarer:

  1. Härligt med en lista! Förvånande nog har jag bara läst 2 av böckerna (en på engelska dessutom) och sett två av serierna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet ju att du har sett Tunna blå linjen och jag gissar att du har sett Big Bang ... Vilket skulle betyda att du inte har sett Beforeigners (som ju är norsk) och Only murders in the building 😲

      Radera
  2. Jag har fortfarande inte sett Only murders in the building och nu har vi inte Disney+ just nu. Sen tror jag Ted Lasso skulle passa sonen som är fotbollstokig. Men vi har inte Apple TV+ heller (däremot Netflix, Viaplay, HBO och Prime). Och jag har inte läst någon av dina utvalda böcker heller.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, men ... så det kan bli 😲 Vi brukar växla mellan AppleTV+ och Prime. Just nu har vi Prime och när vi hittat tillräckligt att se på AppleTV+ så byter vi 🙂

      Överlevarna tycker jag att du ska läsa, den är riktigt bra.

      Radera