måndag 23 maj 2022

TV-serie: Ted Lasso #1 (2020)

Titel: Ted Lasso
Originaltitel: Ted Lasso
Genre: Komedi
Skapad av: Brendan Hunt, Joe Kelly, Bill Lawrence
TV-bolag: Apple TV+
Skådespelare: Jason Sudeikis, Brett Goldstein, Hannah Waddingham, Juno Temple, Nick Mohammed
Premiär: 2020-08-14
Produktionsland: USA
Antal avsnitt: 10
Avsnittslängd: ca 30 min
Såg den på Apple TV+ maj 2022





Handling
Ted Lasso lämnar en framgångsrik coachkarriär inom amerikansk fotboll för att flytta till England och ta över ett fotbollslag – trots noll erfarenhet. Kan han vinna de cyniska spelarna och tveksamma fansens förtroende?

Min kommentar
För ett bra tag sedan nu så fick sambon tips om Ted Lasso av en kollega. Vi la till den på listan i avvaktan på att vi skulle skaffa Apple TV+ igen. Helt ärligt så hade jag inga intentioner att titta på serien. I bästa fall tänkte jag ge den ett avsnitt och sedan säga att det räckte så. Mer fel ån så har jag nog egentligen aldrig haft.

Nej, det här är inte en serie om fotboll. Det är en serie om hur man blir en bra människa. Så väljer jag att se det. Jag har alltid varit av åsikten att en chef måste kunna det som han är chef över, eller hur man ska uttrycka det. Jag är beredd att revidera den åsikten efter en säsong. På sätt och vis. Ted Lasso må veta noll och intet om fotboll, men han är en stjärna när det kommer till ledarskap.

Från början, kanske i några minuter, så tyckte jag eventuellt att den där Ted Lasso nog kunde bli för mycket. Det visar sig att det är fullständigt omöjligt att inte gilla honom. I stort sett alla karaktärer här är fantastiska och även om någon ibland beter sig dumt så gillar man dem ändå. Jag skulle vilja hänga med de här människorna. Ha dem i mitt liv.

Humorn är av den härliga sorten. Den som inte är rolig på någon annans bekostnad, utan bara genuint rolig. Det kan kanske komma som en överraskning att det kan finnas språkförvecklingar i en serie där alla pratar engelska, men det gör det. Då tänker jag inte (bara) på fotbollsuttryck. Hejdlöst roligt! Jag har inte skrattat så mycket på väldigt länge.

Det finns så mycket värme och kärlek i den här serien att det bara osar ut från skärmen. Aldrig är mitt hem så tryggt, ljust och glatt som efter ett avsnitt av Ted Lasso. Han får mig att vilja bli en bättre människa. Något jag gärna vill (och behöver) ta till mig är att när man gör fel så får man chansen att lära sig något nytt. Att växa. Det är så ovanligt och faktiskt ganska upplyftande att tillåtas tycka om en god människa.

Frågan är inte om vi ska se andra säsongen av Ted Lasso, utan mer om vi ska se den nu direkt. Det här är roligt, berörande, inspirerande, sympatiskt, kärleksfullt, charmigt... jag kan hålla på hur länge som helst... Precis vad man kan tänkas behöva i de mörka tider vi lever i. Fler Ted Lasso åt mänskligheten!



TV Time har serien 9,7 i genomsnitt.
IMDb har serien 8,8 i genomsnitt (beräknat på 179 793 betyg).
Jag ger den 5,0.
Serien är
SpännandeTråkig
KlurigFörutsägbar
TrovärdigOsannolik
Snyggt fotoRolig
RomantiskFör lång
SorgligFör kort
FartfylldLångsam

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar