onsdag 18 maj 2022

Bok: Genom paradiset på en spikmatta av Jannice Eklöf

Författare: Jannice Eklöf
Titel: Genom paradiset på en spikmatta
Genre: Feelgood
Antal sidor: 237
Originalspråk: Svenska
Originaltitel: -
Översättare: -
Serie: -
Förlag: Hoi Förlag
Utgivningsår: (original) 2016 (min) 2016
Format: Inbunden
Källa: Bokhyllan
Utläst: 30 april 2022




Första meningen: Svärande springer jag runt hörnet av vårdcentralen med sådan fart att babyskyddet nästan snurrar i luften.

Baksidetext
Den hetsiga och ocensurerade Stella känner att hennes liv som nybliven mamma inte riktigt blivit som hon tänkt sig. Såriga bröstvårtor, sömnbrist, känslor av otillräcklighet och så sambon Magnus som retar gallfeber på henne. Hon ser därför extra mycket fram emot den första mammaträffen på BVC där hon kan få dela samma upplevelser. Sist in i rummet möts hon av en samling perfekta uppenbarelser till mammor. Är de klonade? Träffen hon haft så höga förväntningar på blir ett totalt fiasko.

Stella behöver ventilera sin tankar och startar därför en anonym blogg. När hon förstår att hennes egen mamma är en av dem som flitigt kommenterar blogginläggen får hon en chock. Det visar sig att mamman har ruvat på en hemlighet under hela Stellas liv. Kaoset är ett faktum.

Livet blir inte lättare av att en av de andra kvinnorna i mammagruppen hyser ett oförklarligt agg mot henne och ger märkliga kommentarer om en "Magnus". Dramatiken ökar ytterligare när det visar sig att Magnus samtidigt börjar få hemliga sms. Döljer han något, har det ett samband?

Med hormonerna rusande i kroppen tvingas Stella inse att den första tiden som mamma blir långt mer omtumlande än hon någonsin kunnat föreställa sig.

Min kommentar
När jag helt oplanerat råkade vinna en seminariebiljett till Bokmässan 2016 så att jag var "tvungen" att åka dit så besökte jag ett feelgoodmingel. Där fick vi en goodiebag som heter duga, den var sprängfylld och knäckte nästan min resväska. Genom paradiset på en spikmatta var en av de böcker som fanns där och när jag plötsligt kände att det var dags för något mer upplyftande än mord och elände så plockade jag fram den.

Kanske (förmodligen) uppskattar man den här boken än mer om man har eller har haft småbarn och har erfarenhet av mammagrupper. Själv kan jag inte relatera till något av det. Det enda jag har märkt är att det oftast är andra kvinnor som klankar ner på kvinnor som inte beter sig som de ska och då specifikt om det inte är "bra" mammor. Man kunde ju önska att man stöttade varandra i stället. Nåväl, jag tror det vore bra med fler "inlägg" av den här sorten.

Det är inte speciellt många karaktärer här, men det är ganska många osympatiska sådana. Eller nej, egentligen inte, men några av dem har vissa osympatiska drag. Främst gäller det Stella själv, hennes sambo Magnus och hans mamma Bodil. Det är verkligen inte lätt att tycka om dem. Personligen så tycker jag det är ett under att Magnus, efter sju(?) år, inte har lärt sig att höra av sig när han blir sen. Inte heller verkar han ha lärt sig att berätta om sina planer innan de är ett faktum. När det gäller Stella och hennes svärmor så är de som magneter som stöter ifrån varandra. De visar väldigt tydligt att som man behandlar andra blir man själv behandlad.

Dialogen är lite flåsig och krystad, inte alltid men ganska ofta. I övrigt gillar jag tonen och den är rolig. Ofta. Jag gillar speciellt att den inte är det minsta tillrättalagd. Historien lyckas inte riktigt beröra mig, vilket ju även feelgood behöver göra för att den ska vara riktigt bra. Det kan bero på det flåshurtiga, men också att det inte finns tillräckligt med svärta, eller ens rätt sorts svärta. Med det sagt så hade boken klarat sig utmärkt utan galen-kvinna-tråden. Då hade familjehemligheten kunnat få mer utrymme. Nu hastas den bara förbi, härligt okomplicerad. Som det ju så klart också kan vara.

Genom paradiset på en spikmatta är en underhållande historia och om jag någon gång upptäcker att det har kommit en fortsättning på den här historien så är det fullt möjligt att jag läser den. Och titeln alltså... hur underbar är inte den? Känslan kan appliceras på många företeelser, inte bara mammarollen.

Goodreads hade den 3,08 i genomsnitt (beräknat på 12 betyg).
Jag ger den 3,5.
Boken är
TråkigSpännandeFörutsägbar
BladvändareKlurigLäskig
LångsamTempofylldIntetsägande
OrdbajsigFåordigNagelbitare
MysigSorglig
MåbrabokTankeväckandeRolig
RörigGenomtänktMörk

Andra som bloggat om Genom paradiset på en spikmatta: Stories from the city, stories from the sea, Ugglans bokhylla och Kulturkollo.

4 kommentarer:

  1. Kanske skulle vara en bok för mig detta. Låter onekligen som det, men har också varit en i den där genre som hon är i.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker den är en frisk fläkt och underhållande. Ibland räcker det.

      Radera
  2. Svar
    1. Behovet av feelgood ökar ju för varje dag nu, tycker jag.

      Radera