måndag 9 maj 2022

TV-serie: Lisey's story (2021)

Titel: Lisey's story
Originaltitel: Lisey's story
Genre: Skräck
Skapad av: Stephen King
TV-bolag: Apple TV+
Skådespelare: Julianne Moore, Clive Owen, Jennifer Jason Leigh, Dane DeHaan, Joan Allen
Premiär: 2021-06-04
Produktionsland: USA
Antal avsnitt: 8
Avsnittslängd: ca 50 min
Såg den på Apple TV+ april-maj 2022





Handling
Lisey Landon förlorade sin man Scott för två år sedan, efter ett tjugofemårigt äktenskap av djup och ibland skrämmande intimitet. Scott var en prisbelönt, bästsäljande romanförfattare och en mycket komplicerad man. Tidigt i deras förhållande, innan de gifte sig, visste Lisey att det fanns ett ställe Scott gick till - ett ställe som både skrämde och helade honom, kunde äta honom levande eller ge honom de idéer han behövde för att leva.

Nu är det Liseys tur att möta Scotts demoner, att åka till den där skrämmande platsen som kallas Boo'ya Moon. Det som börjar som en änkas försök att sortera i sin berömda mans papper blir en nästan ödesdiger resa in i det mörker han bebodde.

Min kommentar
Det var nog närmare ett år sedan nu som jag upptäckte att Lisey's story skulle bli TV-serie. Den åkte ju så klart rätt upp på listan. Tyvärr så går den på en så obskyr streamingtjänst som Apple TV+ och det är inte en som vi har hela tiden. Där finns inte så mycket att se, så man får samla på sig lite och köra ett race när man har tillräckligt mycket. Det tyckte jag att vi hade nu.

Jag läste den här boken 2008 så jag minns inte några detaljer alls, men det var den boken som fick mig att förstå att King äntligen var tillbaka efter x antal flumår. För mig känns det i alla fall som att serien följer boken till punkt och pricka, vilket kanske inte är så konstigt. Det är King själv som har gjort adaptionen av denna hans egen favoritbok. Kanske var det fel val att låta honom göra detta.

Det kan vara svårt att hänga med om man inte har läst boken. Eller om man tappar fokus. Det senare är väldigt lätt hänt för tempot är olidligt långsamt i första halvan. I andra halvan är det bara långsamt. Allt förklaras dock en bit in i serien, men då kan det vara för sent om man är som min sambo. Som blev fullständigt uttråkad. Han tyckte inte att det hände någonting, men det gjorde det. Det hände massor, men mest inne i huvudet. En bättre lösning hade nog varit att berätta en del viktiga saker lite tidigare. Det ska inte vara ett krav att man har läst boken.

Julianne Moore är riktigt bra och så är även Joan Allen. Jennifer Jason Leigh blir jag inte alls imponerad av. Kemin mellan samtliga karaktärer känns bra. Dane DeHaan känns så väldigt mycket för mycket att jag nog inte kan ha en vettig åsikt om hans agerande.

För mig blir inte den visuella versionen av Lisey's story lika lyckad som boken, det är svårt att överföra allt till bilder. Som skräck är den egentligen inte speciellt bra, men den är både vacker och hemsk. Väldigt mycket King. Allt förklaras inte och det behövs inte heller. Jag gillar det så. Man ska bara åka med. Inte ifrågasätta några hur eller varför.



TV Time har serien 7,86 i genomsnitt.
IMDb har serien 5,8 i genomsnitt (beräknat på 5 266 betyg).
Jag ger den 3,5.
Serien är
SpännandeTråkig
KlurigFörutsägbar
TrovärdigOsannolik
Snyggt fotoRolig
RomantiskFör lång
SorgligFör kort
FartfylldLångsam

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar