onsdag 4 maj 2022

Månadsbokslut april 2022

Antal lästa böcker i april 2022: 6

20. Mästare, väktare, lögnare, vän av Christoffer Carlsson
21. Tidvatten av Philippa Gregory
22. Marvatten av Ann Rosman
23. Hyresgästerna av Sarah Waters
24. Försvunnen av Tina Frennstedt
25. Genom paradiset på en spikmatta av Jannice Eklöf

Antal lästa sidor: 2635
Genomsnitt/dag: 87
Genomsnitt/bok: 439

Snittbetyg: 3,75
Ingående i serie: 4
Påbörjade serier: 2
Avslutade serier (läst senast utgivna/översatta): 1

Drama: 3
Feelgood: 0
Humor: 0
Kriminalroman: 3
Lad-lit: 0
Romance: 0
Science fiction: 0
Skräck: 0
Thriller: 0

Boktolvan: 1 (4/12)
Finish that series: 2 (5/12)
Hyllvärmare: 6 (18/36)
Vi möts igen: 1 (2/6)

Kvinnor: 5
Män: 1
Duo: 0

Originalspråk (svenska): 4
Originalspråk (engelska): 0
Författare jag inte läst tidigare: 3
Biblioteksböcker/e-lib: 0
Streamingtjänst: 0

Ljudböcker: 0
Recensionsexemplar: 1

Antal nykomna böcker: 1
Antal bortskänkta böcker: 0

Månadens bästa: Mästare, väktare, lögnare, vän av Christoffer Carlsson
Månadens överraskning: Mästare, väktare, lögnare, vän av Christoffer Carlsson
Månadens besvikelse: -
Månadens roligaste: Genom paradiset på en spikmatta av Jannice Eklöf
Månadens mysigaste: -
Månadens otäckaste: -

Kommentar:
Av någon, för mig okänd, anledning så brukar april ligga i topp när det handlar om läsning. Faktiskt både vad gäller mängd och betyg. I år verkar inte vara något undantag. Inga direkta toppar eller dalar, men heller inte någon mellanmjölk. Samtliga böcker fick 3,5 eller 4 i betyg, vilket så klart gjorde att snittet blev ganska högt.

Fyra av böckerna (Carlsson, Frennstedt, Gregory, Rosman) ingår i olika serier. Det verkar vara tradition numer. Två av dem (Frennstedt, Gregory) är första delen i sin respektive serie och en av dem (Gregory) är det tveksamt om jag fortsätter läsa. En av böckerna (Rosman) är den senast utgivna i sin serie. Den och ytterligare en (Carlsson) ingår i min Finish That Series-utmaning. Det blev även en bok (Waters) i min Vi möts igen-utmaning och en Boktolva (Gregory). I samtliga utmaningar ligger jag i fas eller före.

Det känns som att jag betar av hyllvärmare i en rasande takt. Vad det beror på vet jag inte, men det är inget jag egentligen tänker på när jag väljer bok. Samtliga lästa böcker i april var hyllvärmare. Tre av dem var så varma att de har varit med i Hett i hyllan. Endast ett recensionsexemplar blev det och där känner jag nog att jag behöver bli lite bättre. Även om jag faktiskt bara har oombedda kvar olästa.

En enda ny bok hittade hem till mig i april och det var en överraskning från ett förlag. Inga böcker flyttade ut från mina hyllor.

Om månadens bästa: Det var i stort sett jämnt skägg mellan Försvunnen, Marvatten och Mästare, väktare, lögnare, vän men till slut så vann den senare.
Om månadens överraskning: Det fanns en del positiva överraskningar, men Mästare, väktare, lögnare, vän vann även här.
Om månadens besvikelse: Inga besvikelser alls, alla var bättre än vad jag förväntade mig.
Om månadens roligaste: Det var egentligen bara en rolig bok så Genom paradiset på en spikmatta hade inget motstånd.
Om månadens mysigaste: Något mysigt blev det inte.
Om månadens otäckaste: Inte heller något otäckt.

4 kommentarer:

  1. Aha, så t.o.m. månadens bästa? Roligt att det går bra med hyllvärmarna!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var nästan omöjligt att välja en av de tre som var i topp, men den historien var snyggast upplagd 🙂 Upptäckte nu att 19 av de 26 böcker jag har läst i år har varit hyllvärmare. Är nog dags att plocka lite nya nu också.

      Radera
  2. Kul att du gillar ganske mycket samma böcker som jag. De enda i din hög som jag inte har läst är Philippa Gregory och Jannice Eklöf.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vem gillar inte lättsamma/spännande böcker 😁 Philippa Gregory är nog inte riktigt min grej, hon är på tok för ordrik.

      Radera