måndag 23 maj 2022

Film: Bigbug (2022)

Titel: Bigbug
Originaltitel: Bigbug
Genre: Komedi
Regissör: Jean-Pierre Jeunet
Manus: Jean-Pierre Jeunet, Guillaume Laurant
Skådespelare: Isabelle Nanty, Elsa Zylberstein, Claude Perron, Stéphane De Groodt, Youssef Hajdi
Utgivningsår: 2022
Produktionsland: Frankrike
Längd: 111 min
Serie: -
Såg den på Netflix 6 maj 2022





Handling
År 2045 finns AI överallt. Så mycket att mänskligheten litar på den för att tillfredsställa alla behov och varje önskan, även de mest hemliga och ogudaktiga.

I ett lugnt bostadsområde bestämmer sig plötsligt fyra inhemska robotar för att ta sina herrar som gisslan i deras eget hem. Inlåsta tillsammans tvingas nu en omaka samling människor och androider att stå ut med varandra i en allt mer hysterisk atmosfär.

Utanför huset försöker Yonyx, den senaste generationen av androider, ta över. När hotet närmar sig letar människorna efter en lösning samtidigt som de försöker att inte bli tokiga på varandra.

Min kommentar
Det var redan fredag eftermiddag när jag kom på att jag inte hade valt ut någon film till kvällen. Det blev till att snabbt titta över listan på Netflix, jag brukar börja där eftersom de har mest. Även om det inte alltid är bäst. Efter lite letande hittade jag den franska filmen Bigbug och jag tänkte att det nog var dags att se den. Franskt funkar inte alltid för mig, men skam den som ger sig.

Detta är så oerhört mycket satir att det nog faktiskt närmar sig för mycket. Eller så blir det bara värre i kombination med det franskt hysteriska. Här trängs absurd humor med filosofiska diskussioner. I fars-tappning.

En del av reflektionerna var tänkvärda, som till exempel humorprogrammet Homo Ridiculus. När man vänder på rollerna så blir det så tydligt hur fel saker och ting är och hur illa människor beter sig mot djur. Jo, jag skrattar faktiskt några gånger, men filmen känns lite som en sketch som håller på för länge. den har inte i närheten av tillräckligt med innehåll för nästan två timmar.

De "mänskliga" skådespelarna är inget vidare, i alla fall inte i mina ögon. Förmodligen är de bättre med franska ögon. Androiderna/robotarna är så klart betydligt bättre. Det är de ju alltid. Einstein påminner mig om något en någon annan film. Han är som en kopia, men jag kan inte komma på vilken film det är.

Jag tror att filmen hade vunnit på om man hade plockat bort åtminstone ett par karaktärer och fokuserat på några få. Då hade man också hyvlat bort en del sidohistorier. Man behöver liksom inte ta med allt man kommer på.

Egentligen så är Bigbug en briljant satir, bara för mycket av extra allt. Den får inget högt betyg, men jag vill ändå rekommendera den. Om man gillar satir.



Letterboxd hade den 2,4 i genomsnitt (beräknat på 7 375 betyg).
IMDb hade den 5,4 i genomsnitt (beräknat på 6 937 betyg).
Jag ger den 2,5.
Filmen är
SpännandeTråkig
KlurigFörutsägbar
TrovärdigOsannolik
Snyggt fotoRolig
RomantiskFör lång
SorgligFör kort
FartfylldLångsam

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar