torsdag 19 maj 2022

Hett i hyllan #353

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

Då har vi tagit oss förbi bokrean och förflyttat oss till april 2018.
De försvarslösa av Kati Hiekkapelto dök upp som en överraskning från förlaget.

Det här är andra delen i serien om Anna Fekete, polis någonstans i Finland. I höstas läste jag första delen och blev inte direkt förtjust. Något som så klart ligger den hör boken till last nu. Jag känner mig inte speciellt sugen på att läsa den, men den är i alla fall ganska tunn. Och det har ju hänt förut att andra boken övertygar. Nu när jag tänker efter så borde jag nog läsa den snart.

Så här står det på baksidan:
När en äldre man hittas död på vägen - synbarligen påkörd av en ungersk au pair - är polisen Anna Fekete övertygad om att incidenten rymmer mer än vad en första anblick ger sken av.

När hon börjar nysta upp vad som blir ett alltmer komplext fall leds hon längs ett dödligt spår, där olaglig invandring, droger och - till sist - mord hotar inte bara hennes trosföreställningar, utan också hennes liv.

Annas partner Esko är indragen i en separat, men lika farlig utredning av ett invandrargängs förehavanden, där utvisningsorder och räder orsakar en växande spänning och resulterar i desperata handlingar - både från gängmedlemmar och från polisen. Sen hittas en blodig kniv i snön, och de två utredningarna löper samman på sätt som ingen kunde ha föreställt sig. När trycket stiger blir det uppenbart att det inte nödvändigtvis är tillräckligt för Anna och Esko att de har lagen på sin sida.
Om du också vill vara med och visa upp dina böcker, antingen heta hyllvärmare eller heta av någon annan anledning, så lägg gärna in en länk här nedanför. Då hittar jag dig mycket lättare.

10 kommentarer:

  1. inte läst författaren, verkar spännande, min författare känd:
    http://hannelesbibliotek.blogspot.com/2022/05/stal-av-silvia-avallone-hett-62.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Första delen var inget jag jublade av, men denna kan ju vara bättre.

      Radera
  2. Aldrig läst någon finsk deckare. Det borde jag kanske, men hellre någon annan i så fall verkar det som.
    http://mosstanten.se/2022/05/19/hett-i-hyllan-155-natt-klockan-tolv-pa-dagen/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har kommit några finska deckarförfattare de senaste åren och förmodligen kommer jag att läsa fler 🙂

      Radera
  3. Låter spännande tack för tips
    https://rammengarden.blogspot.com/2022/05/hett-i-hyllan-fyren-mellan-haven.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas den är bättre än första delen.

      Radera
  4. Hmm din bok har jag inte hört talas om, hoppas den är bättre än första delen av författaren.
    Min finns här
    https://mittbokintresse.blogspot.com/2022/05/hett-i-hyllan-vecka-20-2022.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag får väl läsa den snart så jag får veta. Om inte annat så kan jag ju ge bort båda böckerna sedan 🙂

      Radera
  5. Den har jag också stående eftersom jag inte gillade första delen... https://lottensbokblogg.wordpress.com/2022/05/19/hett-i-hyllan-296/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Någon av oss får väl ta tag i den 😉

      Radera