måndag 9 maj 2022

Film: Finch (2021)

Titel: Finch
Originaltitel: Finch
Genre: Science fiction
Regissör: Miguel Sapochnik
Manus: Craig Luck, Ivor Powell
Skådespelare: Tom Hanks, Caleb Landry Jones, Marie Wagenman, Lora Martinez-Cunningham, Oscar Avila
Utgivningsår: 2021
Produktionsland: USA
Längd: 115 min
Serie: -
Såg den på Apple TV+ 14 april 2022





Handling
På en postapokalyptisk jord lär sig en robot, byggd för att skydda livet för sin skapares älskade hund, om livet, kärleken, vänskapen och vad det innebär att vara människa.

Min kommentar
Av någon underlig anledning så verkar Tom Hanks bara göra filmer som visas på Apple TV+ numer. Det tycker jag är jättesynd för han är en av de där skådisarna som jag vill se precis allt av. Tack och lov så har vi möjlighet att ha den streamingtjänsten, också, men bara ibland. Vilket betyder att man får samla på sig lite filmer/serier att se. Finch hamnade på listan för ett bra tag sedan, men nu var det dags att ha Apple TV+ ett tag.

Filmen får, till slut, en fyra i betyg, men det är precis på gränsen. Kanske är den bättre om man inte har sett Castaway för denna är nästan likadan. Bara i en annan miljö. Det blir lite som en mix av I am legend och Castaway, men utan zombies, action och spänning.

Man får egentligen inte veta vad som har hänt, bara lite i tillbakablickar och bara i stort. Det funkar bra, även om i alla fall jag undrar i början. Vi rör oss framåt i ett närmast sävligt tempo och det händer inte mycket. För mig känns det trovärdigt, det sker ju inte så mycket när man är ensam.

Tom Hanks är så klart bra, men frågan är om inte hunden är bättre. Roboten Jeff är riktigt bra gjord, han är nästan verklig, och många fler finns inte med i filmen. Det finns en del komiska scener, mest tack vare roboten Jeff. Hans resa från orörlig metallklump till, typ, ett barn i mellanstadieåldern är kul.

Man skulle kunna tro att detta är en dystopi, men jag tror inte att jag vill kalla den för det. Det tycker jag att den är för ljus och glad för. Eller nej, det är den kanske inte, men den är helt klart inte tillräckligt mörk. En familjefilm som passar alla, kan man nog kalla den. Egentligen är detta en film om en ensam och rädd människa och jag kan inte förstå hans val att förbli ensam. Att överleva känns inte tillräckligt, i alla fall inte i resten av ens liv. Till vad, liksom?

Jag vet inte riktigt vad Finch vill vara för typ av film, men det är nog faktiskt oviktigt. Den är i alla fall mer söt än hemsk, mer melankolisk än spännande, väldigt lågmäld och lite vacker också.



Letterboxd hade den 3,4 i genomsnitt (beräknat på 34 881 betyg).
IMDb hade den 6,9 i genomsnitt (beräknat på 74 350 betyg).
Jag ger den 4,0.
Filmen är
SpännandeTråkig
KlurigFörutsägbar
TrovärdigOsannolik
Snyggt fotoRolig
RomantiskFör lång
SorgligFör kort
FartfylldLångsam

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar