måndag 16 maj 2022

Film: The dry (2020)

Titel: The dry
Originaltitel: The dry
Genre: Crime
Regissör: Robert Connolly
Manus: Robert Connolly, Harry Cripps, Jane Harper (bok)
Skådespelare: Eric Bana, Genevieve O'Reilly, John Polson, Keir O'Donnell, BeBe Bettencourt
Utgivningsår: 2020
Produktionsland: Australien
Längd: 117 min
Serie: -
Såg den på Viaplay 29 april 2022




Handling
Poliskommissarie Aaron Falk återvänder till sin hemstad, efter att ha varit borta i över 20 år, för att vara med på begravningen av sin ungdomsvän Luke. Luke som påstås först ha dödat sin fru och sin son för att därefter ha tagit sitt eget liv. När Falk motvilligt går med på att stanna kvar och undersöka brottet öppnar han upp ett gammalt sår - den 17-åriga Ellie Deacons död. Falk börjar snart ana att dessa två brott, med decennier emellan, på något sätt hör ihop. När han kämpar för att bevisa inte bara Lukes oskuld utan också sin egen ställs han mot de förutfattade meningar invånarna har mot honom och den undertryckta ilskan från en vettskrämd by.

Min kommentar
Förra hösten läste jag boken Hetta för att jag upptäckte att den skulle bli film. Sedan har jag mer eller mindre glömt bort det. Tills den dök upp på Viaplay, då jag la till den på vår lista. När det inte fanns fler måste-se-filmer så var det då äntligen dags att se The dry.

När vi började titta så sa jag till sambon att jag inte kom ihåg någonting, vilket var helt sant just då. Efter ett tag (egentligen när en specifik karaktär dök upp första gången) så triggades minnet igång och allt kom tillbaka. Snabbt och väldigt tydligt. Vilket jag nog egentligen tycker var synd.

Miljön är helt fantastisk, jag kan verkligen känna både torkan och hettan. Vyerna är magiska, så otroligt stort och tomt där är. Och torrt. Och varmt. Förmodligen en passande film att se under smällkalla vintern. Småstadskänslan kommer fram perfekt. Övergivenheten. Stoltheten.

Detta är en väldigt långsam och lågmäld film, det händer inte speciellt mycket. Thriller skulle jag absolut inte kalla den, det är den alldeles för ospännande för (och då menar jag den spänning som på engelska kallas suspense). Någon sådan tycker jag inte det finns alls. Däremot så är den spännande om man menar intressant. Man hoppar mellan då och nu, pusselbitar putsas ut och det gäller att inte tappa fokus. Som sambon gjorde och han blev uttråkad.

Här finns inga storvulna gester, inga överdrivet dramatiska scener, men framför allt så syns inte "det vackra folket" till överhuvudtaget. Inga bildsköna människor alls. De gamla ser gamla ut och inga perfekt stylade hemmafruar så långt ögat kan nå. De är som vem som helst. Inget är förskönat och det är så uppfriskande att se en "ärlig" film. Tyvärr så är den också lite för lång och håller inte riktigt hela vägen.

The dry får en fyra för den enastående stämningen och miljön. Jag tycker den är lite bättre än boken, eller åtminstone lika bra och jag upplever det som att filmen följer boken på ett bra sätt.



Letterboxd hade den 3,4 i genomsnitt (beräknat på 14 291 betyg).
IMDb hade den 6,9 i genomsnitt (beräknat på 22 893 betyg).
Jag ger den 4,0.
Filmen är
SpännandeTråkig
KlurigFörutsägbar
TrovärdigOsannolik
Snyggt fotoRolig
RomantiskFör lång
SorgligFör kort
FartfylldLångsam

2 kommentarer:

  1. Åh - nu blev jag avundsjuk ;-) Den här har stått på min lista ända sedan Jane Harper skrev att den höll på att filmatiseras. Men vi har inte Viaplay. Än i alla fall.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland är det bra att sambon är sportintresserad, så han vill ha Viaplay 🙂

      Radera