torsdag 5 maj 2022

Hett i hyllan #351

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

Dags för den nästsista olästa från bokrean 2018.
Även den här veckan är det en bok av Karin Slaughter, De fördärvade.

Jag har inte läst speciellt många böcker av Karin Slaughter, men de jag har läst har gett mersmak. Det är ofta både rått och brutalt, men ändå ganska elegant. Och framför allt inte övertydligt. Som jag minns det. Nu är det ett tag sedan jag läste något av henne, tre år verkar det ha gått. Helst vill jag ju läsa den där evighetslånga serien om Will Trent, som jag bara har läst första delen i. Den här boken tillhör dock inte den serien utan sägs vara fristående.

Så här står det på baksidan:
Det är 1974 och Atlanta skakas av ett brutalt polismord. Den unga och nyexaminerade polisen Kate Morton kastas in i en mansdominerad polisvärld full av sexism och rasism. Hon har bestämt sig för att trotsa sin priviligierade bakgrund och gå sin egen väg men undrar nu om hennes första dag på jobbet också kommer bli den sista?

Maggie Lawson, Kates nya partner, kommer från en polisfamilj och är van att ständigt måste hävda sig inför deras cyniska blickar. När Kate och Maggie exkluderas från jakten på polismördaren når deras ilska, frustration och stolthet slutligen kokpunkten.

Har de modet som krävs för att inleda en egen utredning? Och är de beredda att riskera allt för att bevisa att de har vad som krävs?
Om du också vill vara med och visa upp dina böcker, antingen heta hyllvärmare eller heta av någon annan anledning, så lägg gärna in en länk här nedanför. Då hittar jag dig mycket lättare.

10 kommentarer:

  1. Jag har för mig att det är en del våld i Slaughters böcker så inte för mig då.
    http://mosstanten.se/2022/05/05/hett-i-hyllan-153-ett-portratt-av-forfattaren-som-ung/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag har ju bara läst två av henens böcker, men våldsamma har de varit.

      Radera
  2. Jag tyckte det var för mycket våld när jag läste henne för många år sedan. Men ska ge henne en ny chans. https://lottensbokblogg.wordpress.com/2022/05/05/hett-i-hyllan-294/

    SvaraRadera
    Svar
    1. De brukar nog vara ganska brutala. Minns inte riktigt om båda jag har läst var lika råa.

      Radera
  3. Jag har inte läst något av författaren. Tack för tips.

    https://rammengarden.blogspot.com/2022/05/hett-i-hyllan-flyga-hogt.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ju bara läst två och hon är otroligt produktiv 🙂

      Radera
  4. har bara läst någon enda titel av författaren. hinner liksom inte med att läsa allt jag skulle vilja👀

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror inte jag skulle hinna allt även om jag hade att läsa som jobb 😬

      Radera
  5. Just De födärvade är en av Slaugherts sämsta av dem jag läst (har läst alla fristående och första delen i Grant County (vet inte om det är samma serie du syftar till?), men den är inte dålig bara den som jag tyckte minst bra om.
    Mitt bidrag finns här
    https://www.youtube.com/c/IShouldReadThat

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag visste inte ens att hon skrev andra serier än Will Trent 😳 men nu ser jag att det finns några att välja bland.

      Och Camillas inlägg kan hittas här http://mittbokintresse.blogspot.com/2022/05/hett-i-hyllan-vecka-18-2022.html

      Radera