söndag 1 maj 2022

Smakebit på søndag: Morsarvet

En smakebit på søndag är ett stående inslag bland bokbloggare som "drivs" av den norska bokbloggen Betraktninger. Varje vecka väljer vi ett stycke i boken vi läser och delar med oss av det. Ett spännande sätt att få veta vad andra läser.

Då är det alltså maj. Äntligen. Eller redan. Jag kan inte riktigt bestämma mig. Påverka det kan jag i alla fall inte och det är väl bra. Det mesta trampar på som vanligt och visst är det väl synd att 1:a maj är på en söndag. Jag vill ha extra lediga dagar. Alltid.

Jag vet inte om det har blivit fler hyllvärmare än vanligt i år, men det känns så. Även boken jag läser nu är det. Morsarvet av Christina Granbom köpte jag på Bokmässan 2014... Det är ju ett tag sedan, om man säger så, men nu kände jag mig manad. Jag hoppas den är bra nu när jag äntligen läser den.

Min smakebit är från början av boken, prologen:
Förödmjukelsen brände. Benen bar inte längre som de skulle och hon behövde hjälp för att stå upprätt. En kraftfull hand lyfte henne och fastän hon ville slå bort den förmådde kroppen inte lyda. Hon lät honom stödja. Lät honom mata, förnedra och ta henne. Lysröret glappade och skickade svarta konturer över betongen. Avloppsrörens brus gav trygghet och någon slags räkenskap över tiden som gick. Över livet som fortsatte där uppe. För henne kunde ingenting någonsin bli som det varit. Inga tårar fanns kvar. Hon hade gråtit dem alla. Ögon som inte längre ville se slöt sig. Livet skulle aldrig komma tillbaka. Det skulle aldrig ta slut. Det var nu det började.

18 kommentarer:

  1. Otäckt! Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det låter inte som en bra situation.

      Radera
  2. förödmjukelse inte kul, hävder dock inte så ofta, la ut några bilder från Valborg Cortège i Göteborg 2022

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fina bilder du la ut. Det var evigheter sedan jag tittade på kortegen, måste ha varit på 80-talet. I början av det 🙂

      Radera
  3. Låter som en riktigt otäck bok. Hade inte hört talas om den förut.
    Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det här är nog inte en bok som har synts så väldigt mycket.

      Radera
  4. Tack för smakebiten den finns på min e-boks platta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är ganska kort så jag tror att den går fort att läsa.

      Radera
  5. Obehaglig smakbit. Boken såg jag på många ställen när den kom ut, men har inte läst den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det måste ha varit så väl, att den syntes mycket när den släpptes? Jag kan inte riktigt komma ihåg varför jag köpte den...

      Radera
  6. helt okänd bok för mig. den verkar väldigt otäck. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet inte än hur prologen passar in i resten av historien, men resten är så här långt inte speciellt otäck.

      Radera
  7. Man bör nog vara i bra balans med sig själv när man läser den här boken. Väldigt ledsamt och tragiskt. Tack för smakbit

    SvaraRadera
    Svar
    1. Än så länge är det bara prologen, som smakebiten är hämtad från, som har varit den här delen av historien.

      Radera
  8. Jo det var väldigt dåligt placerad första maj i år, jag håller med dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker det borde finnas en myndighet som man kan klaga hos. Faktiskt. Man borde få en annan dag ledig som kompensation.

      Radera
  9. Den boken kände jag inte till. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera