tisdag 17 maj 2022

Tisdagstrion: Böcker med parallella berättelser/flera tidsplan

Tisdag igen. Då är det som vanligt dags för Tisdagstrion som sköts av Ugglan & Boken.

Veckans tema: Böcker med parallella berättelser/flera tidsplan

Jag tycker att var och varannan bok numer har parallella berättelser och/eller flera tidsplan. Något jag egentligen inte alls gillar. Eller jo, det gör jag, men det är så lätt att det blir både konstigt och komplicerat (=dåligt). Det måste göras rätt för att det ska bli bra, vilket verkar vara svårt. Här är i alla fall tre exempel på bra.

1. Den gode lögnaren av Nicholas Searle som kanske hade oddsen emot sig, men som var briljant. Här finns två tidstrådar; nu och då, som dessutom går baklänges. Ett grepp som jag verkar gilla.

2. Större än störst av Andreas Roman har inte visats upp här på bloggen på ett bra tag, men nu är det dags. En helt magisk bok om vänskap, att växa upp och om drömmar. En tråd handlar om huvudpersonens barndom, den andra om nu.

3. 22/11 1963 av Stephen King innehåller tidsresor, minsann. Av titeln så kan man kanske ana vad den handlar om, i dåtidstråden.

32 kommentarer:

  1. Har inte läst någon av dina. Tack för tipsen!

    SvaraRadera
  2. Tidstrådar som går baklänges låter avancerat ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det kan låta rörigt men när det funkar så är det fantastiskt bra 🙂

      Radera
  3. Ja, tidsresor hör naturligtvis också hemma i dagens Tisdagstrio.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, i alla fall i den här versionen.

      Radera
  4. Kings bok måste jag verkligen läsa snart :)

    SvaraRadera
  5. Inte läst, men Stephen K är förmodligen bra även i min smak - han brukar vara det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. En av hans bättre böcker, tycker jag.

      Radera
  6. har inte läst någon av dina tre. men författarnamnen känner jag i varje fall till

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett par av dem gillar jag att nämna på min blogg 😁

      Radera
  7. Oftast har jag också svårt för böcker med olika tidstrådar. Men ibland hittar man en bok det faktiskt funkar i.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om det görs bra så funkar det, men det verkar vara enklast att göra fel 😬

      Radera
  8. Nya böcker för mig tack för tips

    SvaraRadera
  9. Just det Kings böcker brukar ju innehålla en del tidsperioder. Tänker speciellt på del 2 av det mörka tornet som jag har läst. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, Det mörka tornet! En helt fantastisk serie.

      Radera
  10. Tack för tipsen. Kings bok står bland mina olästa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Där ska den inte stå, läs den 😉

      Radera
  11. Åh, jag har ju faktiskt läst alla tre! Större än störst hade jag tänkt ta med, men sen valde jag bara en från Sverige.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Större än störst var den som poppade upp först, faktiskt 🙂

      Radera
  12. Kings bok har jag läst och sett den gillade jag

    SvaraRadera
    Svar
    1. TV-serien var jag inte så glad i, men boken är riktigt bra.

      Radera
  13. Jag läste mycket av de här nutid/dåtid-böckerna ett tag, så pass att jag tröttnade lite, men nu har de börjat dyka upp i min läsning igen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker var och varenda deckare har parallella historier och har haft ett bra tag nu. Dags att komma på något nytt, tycker jag 🙂

      Radera
  14. Jag undrar vad det är med Kennedymordet som så fascinerar Stephen King? Det känns som om han ofta återkommer till det i sina böcker. Bland annat i den jag nyss läst, Blod säljer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han har ju vissa saker som återkommer, men jag kan tänka mig att mordet på Kennedy, för en amerikan, är ungefär som mordet på Palme för en svensk.

      Radera
  15. Ja, att jag inte tänkte på Kings bok, den hade ju passat perfekt! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland är det svårt att komma på dem 🙂

      Radera