torsdag 5 januari 2023

Sammanfattning Hett i hyllan 2022

Det är återigen dags för Hett i hyllan-facit, eller vad man nu ska kalla det. Alltså hur det har gått. Har det hjälpt? Hur många av böckerna som varit med där har jag läst? Visst vore det lämpligt att visa upp ett resultat på årsbasis.

Numer så försöker jag att bara ha en bok varje vecka och det verkar ha lyckats även 2022, så totalt 52 böcker i Hett i hyllan förra året. Av de har jag faktiskt bara läst fyra stycken. Men ... jag har läst ytterligare 25 stycken av de som varit med tidigare år. Helt fantastiska 29 stycken Hett i hyllan-böcker alltså! Förra året var den här siffran 25 och året innan det var den 23 så det går framåt.

I 385 veckor har jag visat upp mina hyllvärmare nu och på de veckorna så har 472 böcker hamnat en liten stund i rampljuset. Av dem så har jag läst totalt 148 stycken under de här, lite drygt, sju åren. Det är nästan en tredjedel, 31%, som inte längre värmer mina hyllor. Dessutom så har 17 av de Hett i hyllan-böcker jag läste 2022 fått flytta hem till någon annan. Totalt är det 48 stycken som har lämnat sin plats i mina hyllor.

Vad jag tyckte om dem jag har läst? För de som blev lästa under 2022 så såg betygsfördelningen ut som följer:
1 x 2,0
2 x 2,5
7 x 3,0
13 x 3,5
6 x 4,0

Detta gör ett genomsnitt på blott 3,36, vilket är ganska mycket lägre än förra året då det låg på 3,64. Sex av de där dammiga Hett i hyllan-böckerna fick 4,0 i betyg. Det är ju ändå ganska bra.

För samtliga lästa så ser det ut så här:
2 x 2,0
9 x 2,5
22 x 3,0
65 x 3,5
50 x 4,0

Genomsnittet, 3,51, har ju så klart sjunkit lite (0,4) jämfört med året innan, men jag tycker det är glädjande att de högre betygen fortfarande är de vanligaste. Och totalt alltså 50 av de här gamla hyllvärmarna har fått 4,0 i betyg. För mig är det ett riktigt bra betyg och en bok får kämpa hårt för att få högre än det.

Jag skulle vilja påstå att det bara har haft positiva effekter det här med Hett i hyllan.

2 kommentarer:

  1. Imponerad av de 17. Ger du bort de du läser också (de 148) så det blir ännu mer plats i hyllorna?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ger bara bort böcker som jag har läst. Det vore otäckt att ge bort en som jag inte vet om den är bra eller ej. Att ge bort en bok som jag har tyckt om är också otänkbart så antalet som lämnar plats i hyllan blir ju inte speciellt högt ändå.

      Radera