tisdag 3 januari 2023

Månadsbokslut december 2022

Antal lästa böcker i december 2022: 8

73. Everland av Lars Göran Persson
74. Råttjakten av M W Craven
75. Kalla, vita vinternätter av Christoffer Holst
76. Tyst savann av Sigbjørn Mostue
77. Nu är det jul igen av Annika Devert & Jessika Devert
78. Julakuten för ensamma hjärtan av Callum Bloodworth
79. Institutet av Stephen King
80. (13 svarta sagor om) Övergivna platser

Sidor
Totalt lästa: 2851
Genomsnitt/dag: 91
Genomsnitt/bok: 356

Fördelning på antal sidor
1 - 99: 0
100 - 199: 1
200 - 299: 2
300 - 399: 3
400 - 499: 1
500 - 599: 0
600 - 699: 1
700 - 799: 0

Betygsfördelning (endast hela betyg)
1: 0
2: 0
3: 4
4: 4
5: 0

Snittbetyg: 3,62

Serier
Ingående i serie: 4
Påbörjade serier: 1
Avslutade serier (läst senast utgivna/översatta): 2

Genre
Chick-lit: 0
Drama: 0
Fantasy: 0
Feelgood: 2
Humor: 0
Kriminalroman: 2
Lad-lit: 0
Romance: 0
Science fiction:
Skräck: 2
Thriller: 2

Utmaningar
Boktolvan: 1 (12/12)
Finish that series: 0 (12/12)
Hyllvärmare: 1 (46/36)
Vi möts igen: 0 (6/6)

Författare
Olika författare: 21
Ej läst tidigare: 9

Kvinnor: 1
Män: 6
Duo: 1

Format
Danskt band/Häftad/Storpocket: 1
E-bok: 2
Inbunden/Kartonnage: 5
Ljudbok: 0
Pocket: 0

Språk
Originalspråk (svenska): 5
Originalspråk (engelska): 0

Källa
Biblioteksböcker/e-lib: 0
Egen hylla/läsplatta: 7
Streamingtjänst: 1

Recensionsexemplar: 3

In/ut
Antal nykomna böcker: 11
Antal bortskänkta böcker: 0

Månadens nominerade
Månadens bästa: Institutet av Stephen King
Månadens överraskning: Everland av Lars Göran Persson
Månadens besvikelse: Tyst savann av Sigbjørn Mostue
Månadens roligaste: Julakuten för ensamma hjärtan av Callum Bloodworth
Månadens mysigaste: Julakuten för ensamma hjärtan av Callum Bloodworth
Månadens otäckaste: Institutet av Stephen Kingt

Kommentar:
Det blev förvånansvärt mycket läst i december. Redan efter halva månaden så hade jag läst ut min fyra planerade böcker. Förklaringen kan nog vara snabblästa och/eller spännande böcker. Betygssnittet sjönk dock lite, men faktum är att hälften av de lästa böckerna fick en fyra i betyg. Det tycker jag är fantastiskt bra.

Fyra böcker (Holst, Craven, Mostue, Devert) ingår i serier. Bara en (Devert) är första delen i sin. Dubbelt så många, två alltså (Craven, Mostue), är senaste (översatta) delen i respektive serie. Den enda utmaningen som jag hade en bok kvar att läsa i var min Boktolva och den (Persson) blev läst i december. Alla utmaningar är därmed avklarade.

En ynka hyllvärmare blev det bara, men både mitt officiella (36 stycken) och mitt inofficiella (10% av totala antalet 434) klarade jag av. Jag är nöjd med det. I stället blev det tre recensionsexemplar lästa, vilket jag är nöjd med också.

December är ju julklappstider och jag fick åtta böcker på julafton. Ytterligare tre köpte jag själv, samtliga julromaner (varav en faktiskt redan är läst). Totalt elva nya böcker alltså. Inga böcker skänktes bort.

Om månadens bästa: Många försökte, men ingen lyckades klå mr King, Institutet blev månadens bästa.
Om månadens överraskning: Everland var mycket bättre än jag förväntade mig.
Om månadens besvikelse: Nej, Tyst savann är inte dålig, men inte alls i närheten av hans förra bok.
Om månadens roligaste: Alltså, Julakuten för ensamma hjärtan ... ibland var den farligt nära hysterisk, men oftast bara rolig.
Om månadens mysigaste: Myset är på toppnivå i Julakuten för ensamma hjärtan.
Om månadens otäckaste: Bara tanken på att något liknande som i Institutet skulle hända ger mig kalla kårar.

2 kommentarer:

  1. Julakuten för ensamma hjärtan var mysig, och var nära att knipa den utmärkelsen hos mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag läste kanske inte så många mysiga böcker, men den hade nog vunnit ändå 🙂

      Radera