söndag 15 januari 2023

Smakebit på søndag: Himmelskriket

En smakebit på søndag är ett stående inslag bland bokbloggare som "drivs" av den norska bokbloggen Betraktninger. Varje vecka väljer vi ett stycke i boken vi läser och delar med oss av det. Ett spännande sätt att få veta vad andra läser.

Det har varit en bra vecka, men samtidigt ganska jobbig och energikrävande så jag hoppas på en lugn och skön helg. Än så länge har det varit det. Handbolls-VM är igång och det är ju alltid kul, men jag förstår inte varför de måste spela så sent. Om det vill sig illa så är man ju så uppspelt när matchen är slut att det är omöjligt att somna.

Jag betar av de första utmaningsböckerna och Himmelskriket av Mons Kallentoft är en av dem. Detta är tolfte delen i serien om Malin Fors. Det var ett tag sedan jag läste förra boken så ibland känner jag mig som ett frågetecken, men det löser sig nog.

Min smakebit är från sida 113:
Malin hittar befälet på stationens andra våning, framför ett tangentbord och en skärm där han just håller på att fylla i en rapport om nattens händelse. Hon ställer sig bredvid honom och han är så lång att han inte ens behöver titta upp på henne när han sitter ner.
    "Vad har du? Tove blev sexuellt ofredad", säger hon. "Och jag vill göra en motanmälan mot mannen som gjorde det."
    "Det finns inga vittnen som har sett något ofredande."
    Befälet är kort i tonen.
    Provocerande kort.
    "Då får ni se till att fråga igen. Och det finns garanterat kameror på krogen."
    "Jag har begärt ut bilderna av ägaren. De som utreder får ta hand om det."

24 kommentarer:

  1. tolfte i serien, väldans, tack för smakbiten, maken har tittat på handbollen.

    SvaraRadera
  2. Här är det mest hockey och skidskytte som gäller :) Har faktiskt inte läst Kallentoft, men gillar citatet, tack!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vintern är trevlig på det viset, massor av bra sport 🙂

      Radera
  3. Der fikk jeg meg en aha-opplevelse! Jeg har lest mye mindre av denne forfatteren enn jeg trodde, ser jeg når jeg sjekker bloggen. Det skal jeg gjøre noe med, for han skriver jo så godt.
    Fin smakebit, og takk for nytt "oppryddingsprosjekt"

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han är mycket produktiv, Kallentoft. I de senare delarna i den här serien så har de där anderösterna helt upphört och då är det ännu bättre.

      Radera
  4. Mons Kallentoft är en produktiv författare, jag är på del 9

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, och han har ju flera serier i gång.

      Radera
  5. Tolfte ja. Jag gav upp den serien för länge sedan. Ingen sport här ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. I de första böckerna fanns det en hel del att störa sig på, men det är borta nu 🙂 Va? Ingen sport?!

      Radera
  6. Har bara läst första boken i denna serien, men har flera till och vill verkligen läsa dem. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. I den här serien har jag samtliga fjorton som är utgivna hittills. Tanken är att jag ska läsa de tre senaste delarna i år.

      Radera
  7. jag läste någon Kallentoft men fann att den var lite väl otäck för mig. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det brukar nog bli både brutalt och grymt. Och hemskt.

      Radera
  8. Häftigt omslag, det vill till att ha bra fantasi för att få ihop så många böcker om samma person. Tack för smakbit

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nja, det händer ju en del både i hennes privatliv och på jobbet. Precis som det gör i en riktig människas liv.

      Radera
  9. Varken sport eller Kallentoft här! Eller jag har motionerat själv men det är ju inte riktigt samma sak.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag föredrar att titta på andra som idrottar 😁

      Radera
  10. Intressant tanke att manliga och kvinnliga vittnen kan ha observerat olika saker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är nog i och för sig inte ovanligt, men någon sådan tanke kan jag inte hitta i smakebiten.

      Radera
  11. Fortfarande bara läst en bok av Kallentoft. Har liksom inte känt mig motiverad att fortsätta. Fast så känner jag förstås inför många deckarserier numera. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker böckerna har blivit bättre den senaste tiden. Utan knepiga anderöster.

      Radera
  12. Har bara läst en i den serien, men alla i Zack-serien. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu har jag två kvar i den här serien och en i Zack-serien. Alla ska läsas i år.

      Radera