torsdag 5 januari 2023

Hett i hyllan #386

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

Här är det fortfarande bokrea 2019 och böcker inköpta i bokhandeln.
Den svavelgula himlen av Kjell Westö var ett av de planerade inköpen.

Jag har länge varit nyfiken på Kjell Westö och även om det kanske inte var just den här boken jag egentligen ville läsa, först, så passade jag på när den nu fanns på bokrean. Av någon anledning så blir det inte speciellt många böcker från Finland för mig. Det känns lite märkligt, det är ju ändå ett grannland. När denna kommer att bli läst är lite oklart, men den finns på min långa lista över potentiella boktolvor.

Så här står det på baksidan:
Den svavelgula himlen spänner från det solblekta 1960-talet till vår mörka tid. En Helsingforspojke växer upp i skuggan av den välbärgade och mäktiga familjen Rabell, som har en ståtlig gård i närheten av hans föräldrars enkla sommarstuga. Pojken blir vän med den självsäkre Alex och får vistas nära familjen, som bär på hemligheter under den polerade ytan. Men han blir också förälskad i Alex lillasyster Stella Rabell. Deras band är starkt men relationen är skoningslös, och genom decennierna kretsar de två ständigt kring varandra utan att kunna välja eller välja bort kärleken, samtidigt som den stora världen förändras och tränger in i deras liv.
Om du också vill vara med och visa upp dina böcker, antingen heta hyllvärmare eller heta av någon annan anledning, så lägg gärna in en länk här nedanför. Då hittar jag dig mycket lättare.

11 kommentarer:

  1. Hej igen! Den svavelgula himlen har jag läst och tyckte var bra. Atmosfär, kärlek, makthunger och klass vill jag minnas att jag upplevde i den.
    http://mosstanten.se/2023/01/05/hett-i-hyllan-186-twist/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Välkommen tillbaka! När du beskriver boken så där så blir jag ju väldigt sugen på att läsa den med en gång.

      Radera
  2. Den var jag nyfiken på när den kom och är fortfarande. Läser tyvärr sällan från Finland. https://lottensbokblogg.wordpress.com/2023/01/05/hett-i-hyllan-328/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan nog lätt räkna finska böcker på ena handens fingrar. Och då har jag ändå försökt.

      Radera
  3. Gott nytt år! Hoppas du kommer få ett bra läs-år.
    Westös bok (de böcker jag läst av honom) har jag tyckt om.
    Mitt bidrag finns här
    https://mittbokintresse.blogspot.com/2023/01/hett-i-hyllan-vecka-1-2023.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Detsamma! Så du har läst flera av Westö? Jag får ta mig i kragen och läsa åtminstone denna då.

      Radera
  4. Gott nytt år. Din bok har jag inte läst. Här kommer mitt förslag.
    https://rammengarden.blogspot.com/2023/01/hett-i-hyllan-barbara.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mösstanten här. Tyvärr kan jag inte logga in för att kommentera hos dig. Kan du ändra inställningarna så att det går?

      Radera
  5. Den här har man ju ändå hört en hel del bra om! Nu har jag hunnit samla på mig lite nya böcker så fr.o.m. nästa torsdag tänkte jag haka på Hett i hyllan igen! Jag har saknat at metodiskt gå igenom mina hyllvärmare så som den här utmaningen tvingar mig att göra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker jag bara har hört bra saker om Westö, rent allmänt. Det skulle vara så roligt att hitta en finsk författare som jag vill läsa mer av.

      Du är så välkommen tillbaka 🙂 Jag tycker också det här är ett riktigt bra sätt att faktiskt tvingas titta på den där boken som står i hyllan.

      Radera