lördag 14 januari 2023

Bok: Nu är det jul igen av Annika Devert & Jessika Devert

Författare: Annika Devert & Jessika Devert
Titel: Nu är det jul igen
Genre: Feelgood
Antal sidor: 159
Originalspråk: Svenska
Originaltitel: -
Översättare: -
Serie: Sardinön 1
Förlag: Saga Egmont
Utgivningsår: (original) 2020 (min) 2020
Format: E-bok
Källa: Storytel
Utläst: 17 december 2022




Första meningen: De tunga träportarna till Enskilda gymnasiet svängde upp och ut sprang tjugofem ystra nybakade studenter i vita kläder.

Baksidetext
Trebarnsmamman Emelie har tröttnat på tillvaron. Sedan pappan till hennes barn flyttat hem till Gambia har hon kämpat för att få vardagen att gå ihop. Budgeten är tajt, jobbet är urtråkigt och trots påtryckningar vågar hon inte skaffa Tinder. Hon är helt enkelt inte redo. Men just som allt känns som mörkast får hon ett oväntat brev - ett brev vars innehåll kommer att ändra hennes liv för all framtid.

Det visar sig att Emelie ärvt ett hus på Sardinön - och när hon åker dit får hon sitt livs chock. Huset är nämligen fyllt till bredden med juldekorationer! Emelie tvekar, men när barnen bestämt sig för att de vill stanna på ön så dröjer det inte länge innan flytten från Växjö är ett faktum. Allt som återstår nu är att lista ut svaren på två viktiga frågor: Vad är egentligen grejen med Andreas, snyggingen som ärvt gäststugan på tomten? Och vad i hela fridens namn ska Emelie göra med alla sina julsaker?

Min kommentar
2022 verkar bli året då jag faktiskt läste julromaner. Jag har haft tanken i flera år, men det har aldrig blivit så. I år hade jag en planerad redan innan december började och sedan flöt läsningen på så bra att jag hade massor av månad kvar när planeringen var färdigläst. När det årliga decemberbesöket hos min släkt i Göteborgstrakten närmade sig tyckte jag att det skulle vara fint att läsa en (jul)bok som utspelar sig där. Jag hittade ingen, men det blev tillräckligt nära med Nu är det jul igen, som utspelar sig på en ö på Västkusten.

Trots titeln så börjar boken när det är sommar och den håller sig också där nästan hela vägen (ja, jag blev lite besviken). Däremot så planeras en julmarknad, som inte är av denna världen. Typ. Jag gillar rent allmänt inte julmarknader, men denna hade jag gärna besökt.

Förklaringen till varför huset var julpyntat året runt kändes väldigt krystad. Själv hade jag nog funderat på om jag någonsin ville fira jul igen efter den händelsen, men vi är ju alla olika. Det vimlar av tramsiga missförstånd och förutfattade meningar, vilka alla hade kunnat undvikas om man bara hade sagt något i stället för att vara tyst. Ön, var den nu ligger någonstans, är i alla fall så mysig att jag omedelbart vill åka dit.

Invånarna på den här ön är, minst sagt, speciella, men de är det på ett charmigt sätt. Folk i allmänhet beter sig oerhört märkligt, men jo, jag vet ju att öfolk är lite eljest. Eller kan vara i alla fall. Det är nästan som om alla karaktärer har egenskaper som de lever ut i kubik. Emelie själv gillade jag nog inte speciellt mycket från start. Hon tog sig dock lite mot slutet, men hon kändes lite som dottern, medan dottern Linn ofta kändes som mamman. Ett försonande drag som Emelie hade var i alla fall att hon lyssnade på Ed Sheeran. Stackars Andreas var det desto lättare att tycka om. Han blir bemött med misstro och behandlad på ett ganska respektlöst sätt. Han är ju bara snäll och hjälpsam.

Tyvärr så är boken dåligt korrekturläst och som vanligt stör det mig orimligt mycket. Det är ju trots allt inte speciellt många sidor i den så man kunde verkligen ha gjort bättre. En detalj som jag inte vet om det är ett misstag eller om det var en lögn är att ön sas, i början, vara bilfri, men helt plötsligt vimlar det av bilar som hämtar och lämnar.

Nu är det jul igen är lite för mycket drama och innehåller lite för många dramaqueens för mig, men det är onekligen mysig läsning. Förmodligen är det på grund av mina förväntningar som boken inte är så bra som jag hade hoppats och trott. En del trådar verkar glömmas bort, men detta är ju faktiskt första delen i en serie på fem böcker så de kanske fortsätter i senare delar.

Goodreads hade den 3,06 i genomsnitt (beräknat på 151 betyg).
Jag ger den 3,0.
Boken är
TråkigSpännandeFörutsägbar
BladvändareKlurigLäskig
LångsamTempofylldIntetsägande
DetaljrikFåordigNagelbitare
MysigSorglig
MåbrabokTankeväckandeRolig
RörigGenomtänktMörk

Andra som bloggat om Nu är det jul igen: Mias bokhörna, Boklusens bokblogg och Mysterierna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar