tisdag 17 januari 2023

Tisdagstrion: Systrar

Tisdag igen. Då är det som vanligt dags för Tisdagstrion som sköts av Ugglan & Boken.

Veckans tema: Systrar

Jag hittade hur många böcker som helst med en bror och en syster, vilket tekniskt sätt borde funka också, men jag ville verkligen ha två systrar. Och det hittade jag.

1. Sargad av Flynn Berry överrumplade mig totalt. Nora tar tåget från London till sin syster på den engelska landsbygden. Men den mysiga helgen som hon förväntat sig förvandlas till en mardröm när hon hittar Rachel brutalt knivmördad i sitt hus. Så obehaglig stämning i hela boken.

2. Kaninhjärta av Christin Ljungqvist är en ungdomsbok om Mary och Anne som är enäggstvillingar. Det är dystert, mörkt, becksvart och deprimerande. Obehaglig läsning, men bra. Utspelar sig i Kungsbacka, där jag höll till ganska mycket i min ungdom, och det kan ha gjort boken ännu mer obehaglig.

3. Vattenmelonen av Marian Keyes var den första jag läste av henne och som jag skrattade. Handlar om Claire, en av de ganska kända systrarna Walsh.

26 kommentarer:

  1. Kaninhjärta och Vattenmelonen har jag läst. Känner mig lite dum som inte tänkte på Kaninhjärta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så där är det alltid, tycker jag. Andra kommer på böcker som man inte hade en tanke på själv.

      Radera
  2. Vattenmelonen vill jag läsa, tack för påminnelse.

    SvaraRadera
  3. Vattenmelonen tyckte jag om! Jag blir nyfiken på Sargad. Tack för tips

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag minns egentligen ingenting av Vattenmelonen, bara att jag skrattade. Mycket.

      Radera
  4. Känner inte till böckerna, men de låter väldigt lockande.

    SvaraRadera
  5. har inte läst någon av dina. de två första låter väldigt obehagliga.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är nog inte rätt person att bedöma obehaglighetsfaktorn, men de var bra.

      Radera
  6. Inte läst någon av böckerna, men Sargad blir jag lite nyfiken på faktiskt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ganska annorlunda, men på ett sätt som passade mig.

      Radera
  7. Kaninhjärta vet jag att jag blivit tipsad om nån gång, men jag har fortfarande inte läst. Tack för att du påminner mig!

    SvaraRadera
  8. Vattenmelonen var nog också för mig första Keyes-boken jag läste och gillade. Men inte kom jag ihåg att den handlade om systrar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hela familjen Walsh ju, och där finns det bara döttrar.

      Radera
  9. Jag har läst två av dina böcker och Kaninhjärta finns i bokhyllan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kaninhjärta är väldigt snabbläst och bra.

      Radera
  10. De två första har jag läst. Den tredje tror jag ev jag gav upp på vägen. För många år sedan isåfall.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, ja, jag minns ju inget av Vattenmelonen så den kanske inte alls var så rolig som jag kommer ihåg det 🙂

      Radera
  11. Men att jag inte tänkte på Marian Keyes serie om familjen Walsh! Har ju läst alla! Christin Ljungqvist vill jag läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var nog det första jag tänkte på.

      Radera
  12. Har inte läst dem, men de ser bekanta ut i alla fall :)

    SvaraRadera
  13. Kaninhjärta var stor i bloggvärlden när jag började blogga men jag har aldrig läst den!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har läst hela, den så kallade, serien, men Kaninhjärta var bäst.

      Radera