måndag 2 januari 2023

Film: Glass Onion: A Knives out mystery

Titel: Glass Onion: A Knives out mystery
Originaltitel: Glass Onion: A Knives out mystery
Genre: Crime
Regissör: Rian Johnson
Manus: Rian Johnson
Skådespelare: Daniel Craig, Edward Norton, Kate Hudson, Dave Bautista, Janelle Monáe
Utgivningsår: 2022
Produktionsland: USA
Längd: 140 min
Serie: -
Såg den på Netflix 23 december 2022





Handling
Fem personer får en mystisk inbjudan från techmiljardären Miles. Han vill samla sina gamla vänner och fira kommande framgångar. Miles bor på en egen grekisk ö i en lyxkåk som skulle göra Bondskurkar gröna av avund, och är så tät och arrogant att han har Mona Lisa hängandes i vardagsrummet ("det var pandemi och Frankrike behövde pengarna").

Min kommentar
När jag såg att det skulle komma ännu en Knives out-film så blev jag mycket, mycket glad. Jag tyckte den första filmen var riktigt bra. Pusseldeckare är man ju inte speciellt bortskämd med. Samma dag Glass onion släpptes på Netflix såg vi den.

Här finns inget blod, ingen action. Bara ren hjärngymnastik. Det är så skönt att de klarar att fortsätta så. En del intressanta karaktärer, som innefattar korkade miljardärer, falska vänner, förråda kompanjoner, korrumperade politiker och imbecilla influencers, finns det också. Den här filmen är dessutom väldigt Hercule Poirot. Pusseldeckare är helt enkelt bäst.

Eftersom det är en pusseldeckare så är det inte många karaktärer inblandade (en del av de få som finns känns till och med lite onödiga). Stjärnspäckad är den så klart och ett par av stjärnorna har förvånansvärt små roller, nästan att betraktas som cameos. Daniel Craig är inget mindre än briljant och det här gör han så mycket bättre än Bond. Hans fjantiga dialekt är kvar, men den stör mig inte på långa vägar lika mycket nu. Edward Norton är perfekt som Elon Musk. Förlåt. Miles Bron menar jag ju. Samspelet mellan karaktärerna var bättre i förra filmen, men med tanke på relationerna mellan de som är på ön så är det nog ganska trovärdigt. Och bra.

Upplägget är lite annorlunda, jämfört med förra filmen. Då gick halva nöjet ut på att försöka lösa gåtan innan Benoit Blanc gjorde det. Den här gången får man inte riktigt chansen till det. Tittaren får inte all information, utan stora omvälvande saker avslöjas i ett senare skede, i stora sjok. Jag måste nog faktiskt se om den, med all information på plats. Bara för att se om det verkligen går ihop. Humorn finns här också, underfundig och lågmäld. Filmen serverar dessutom ett av de bästa citat jag hört i den här typen av historia: It's a dangerous thing to mistake speaking without thought for speaking the truth. Det kan man använda mot alla självgoda, självpåtagna "sanningssägare".

Glass onion är en väl förpackad gåta. Nästan lika väl som Brons mystiska låda och jag älskar den här typen av film. Personligen så hoppas jag på att detta är starten på ett trendbrott, att oblodiga, smarta filmer blir modernt igen. Med fokus på handling i stället för yta. Även om nu också ytan faktiskt är bra den också.



Letterboxd hade den 3,9 i genomsnitt (beräknat på 252 903 betyg).
IMDb hade den 7,6 i genomsnitt (beräknat på 54 900 betyg).
Jag ger den 4,0.
Filmen är
SpännandeTråkig
KlurigFörutsägbar
TrovärdigOsannolik
Snyggt fotoRolig
RomantiskFör lång
SorgligFör kort
FartfylldLångsam

2 kommentarer:

  1. Kikar bara på betyget, för den här vill jag se. Ser ju lovande ut.

    SvaraRadera