måndag 23 januari 2023

TV-serie: 1899 #1 (2022)

Titel: 1899
Originaltitel: 1899
Genre: Science fiction
Skapad av: Baran bo Odar, Jantje Friese
TV-bolag: Netflix
Skådespelare: Emily Beecham, Andreas Pietschmann, Aneurin Barnard, Clara Rosager, Fflyn Edwards
Premiär: 2022-11-17
Produktionsland: Tyskland, USA
Antal avsnitt: 8
Avsnittslängd: ca 50 min
Såg den på Netflix december 2022-januari 2023





Handling
En båt med emigranter är på väg från Europa till New York. Passagerarna kommer från olika bakgrunder och länder, men förenas av hoppet som ett nytt sekel medför och drömmen om en framtid utomlands. När de upptäcker en annan båt som driver omkring på öppet hav efter att ha varit försvunnen i flera månader tar deras resa en oväntad vändning. Ombord på den andra båten hittar de något som förvandlar resan mot det förlovade landet till en mardrömslik gåta där passagerarnas förflutna knyts samman.

Min kommentar
Tyska TV-serier och jag kommer inte alltid överens, men 1899 lät så intressant att jag gav den en chans. Nu i efterhand upptäckte jag att det är samma människor som står bakom denna som gjorde Dark. Som är en av de serier som jag inte riktigt klickade med. Det var kanske tur att jag inte visste det medan jag tittade.

Redan från början så får jag kraftiga Lost-vibbar, vilket betyder att det händer mängder av oförklarliga mystiska saker. Utan att man förstår något. Jag hoppades, så klart, att de skulle få ihop det bättre än Lost-teamet. Det fick de inte.

Ensemblen skulle jag säga är felfri, alla gör det här riktigt bra. En väldigt stor bonusgrej, för mig, var att alla karaktärer pratade sitt eget språk. Här pratas engelska, tyska, franska, portugisiska, danska, kinesiska, polska ... kanske något mer. Kanske förstår de varandra lite för enkelt, men jag har själv pratat med folk utan att prata samma språk så det funkar. Dessutom så var det oftast någon i närheten som råkade prata båda språken som talades så de kunde tolka.

Största problemet med serien är nog att inga händelser är förankrade i något. De bara kastas ut, helt planlöst. Ingen händelse påverkar heller någon annan händelse och det gör att allt blir hängande i luften. Nej, det blir inte mer mystiskt så. Det blir bara frustrerande och irriterande. För mig blir det också lite buskis av det hela. Då tänker på främst på det eviga, och obligatoriska, springandet i olika dörrar.

Det är riktigt svårt att sätta betyg på 1899. Vissa delar var det absolut inget fel på, men eftersom man inte vet vad allt gick ut på så vet man ju inte om det var bra eller bara konstigt. Efter att ha sett första säsongen så förstår jag nästan att de la ner den. Det torde vara omöjligt att få ihop detta på ett tillfredsställande sätt och det var förmodligen det de kom på. Men jag hade gärna sett dem försöka. Det var nämligen inte en helt bortkastad tittning. Det var både spännande, klurigt och snyggt.



TV Time har serien 9,66 i genomsnitt.
IMDb har serien 7,4 i genomsnitt (beräknat på 85 958 betyg).
Jag ger den 3,5.
Serien är
SpännandeTråkig
KlurigFörutsägbar
TrovärdigOsannolik
Snyggt fotoRolig
RomantiskFör lång
SorgligFör kort
FartfylldLångsam

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar