onsdag 4 augusti 2021

"En familjetragedi" av Mattias Edvardsson

Författare: Mattias Edvardsson
Titel: En familjetragedi
Genre: Drama
Antal sidor: 369
Originalspråk: Svenska
Originaltitel: -
Översättare: -
Serie: -
Förlag: Bokförlaget Forum
Utgivningsår: (original) 2021 (min) 2021
Format: Inbunden
Källa: Bokhyllan
Utläst: 17 juli 2021




Första meningen: Patrull Larsen och Hemström åker till den aktuella adressen i Lund efter att mannen som bor i huset uteblivit från sin arbetsplats.

Baksidetext
Tre unga människor. Två mord. Men finns det mer än en sanning? Bill Olssons ekonomi är körd i botten. Han kämpar för att försörja sin dotter och hyr ut ett rum till studenten Karla, som äntligen gjort sig fri från sin missbrukande mamma.

För att finansiera sina juridikstudier börjar Karla städa hos barnläkaren Steven Rytter och hans fru Regina. Men snart förstår hon att allt inte står rätt till i huset. Varför tillbringar Regina dagarna instängd i ett mörkt sovrum?

Samtidigt är Jennica mitt uppe i en trettioårskris. Via Tinder möter hon Steven och blir stormförälskad.

När Steven och Regina hittas döda i sitt hem blir Bill snart misstänkt. Fram växer en berättelse om en förtvivlad pappa som blivit desperat, och om ett läkarpar som förhåller sig fritt till alla regler.

Min kommentar
Mattias Edvardsson är nog den författare som har det mest imponerande track record av alla mina favoriter. Jag är så trygg med hans författarskap att jag inte ens var lite nervös när jag började läsa En familjetragedi (det kan också ha berott på att jag hade förmånen att läsa manuset innan boken var klar). Jag visste ju att detta skulle bli bra. Frågan var egentligen bara vilken nivå av bra det skulle stanna vid.

Det hela börjar med en polisrapport. Vi får veta att något hemskt har hänt, men vi vet inte alls vad, hur, vem, varför. Jag älskar det här upplägget. Om det görs på rätt sätt. Och Mattias Edvardsson gör det inte bara rätt, han behärskar det här till perfektion. Boken kan tyckas handla om beroende/medberoende, av många olika sorter, och vilka konsekvenser det kan få. Vilket den ju också gör, i mångt och mycket.

För mig handlar boken också om rättvisa och sanning. Vad man tycker sig ha rätt att göra på grund av sin livssituation. Hur bagaget vi bär med oss från uppväxten avgör hur vi agerar och reagerar, utifrån vad vi förväntar oss är sanningen. Det är många moraliska frågor som man får ta ställning till. Precis som det brukar vara. Har man rätt att stjäla från andra, bara för att man själv har det knapert? Har man rätt att skada någon, som man vet eller tror sig veta gör andra illa? Inget är svart eller vitt. Ingen är bara god eller bara ond. Alla är både och.

Karaktärerna är imponerande få. Det behövs inte många för att få till en bra, spännande och oviss historia. Här är det kvalitet och inte kvantitet som gäller. Det gäller även antalet ord. Inte en enda mening är onödig. En varning för sträckläsning måste jag utfärda också. Boken är i stort sett omöjlig att lägga ifrån sig.

Jag tycker det är riktigt synd att En familjetragedi klassas som deckare. Den är inte det, utan mer som ett titthål in i verkliga personers verkliga liv. Tyvärr så är det ju många som ratar böcker bara på grund av att genren är deckare. De får skylla sig själva. Vi andra vet att det här är något av det bästa Sverige kan erbjuda. Det enda jag egentligen undrar nu är när det kommer att anordnas Mattias Edvardsson-vandringar i Lund.

Den här boken har varit med i En smakebit på søndag.

Goodreads hade den 3,89 i genomsnitt (beräknat på 122 betyg).
Jag ger den 4,5.
Boken är
TråkigSpännandeFörutsägbar
BladvändareKlurigLäskig
LångsamTempofylldIntetsägande
OrdbajsigFåordigNagelbitare
MysigSorglig
MåbrabokTankeväckandeRolig
RörigGenomtänktMörk

Andra som bloggat om En familjetragedi: Lottens bokblogg, enligt O och och dagarna går.

4 kommentarer:

  1. Han är verkligen fantastisk! :)

    SvaraRadera
  2. Svar
    1. Härligt! Jag tycker vi ska börja mejlbomba förlaget så att de ordnar Mattias Edvardsson-vandringar, det hade varit riktigt kul.

      Radera