måndag 9 augusti 2021

TV-serie: Homecoming #2 (2021)

Titel: Homecoming
Originaltitel: Homecoming
Genre: Thriller
Skapad av: Micah Bloomberg, Eli Horowitz, Sam Esmail
TV-bolag: Amazon
Skådespelare: Janelle Monáe, Hong Chau, Joan Cusack, Stephan James, Chris Cooper
Premiär: 2020-05-22
Produktionsland: USA
Antal avsnitt: 7
Avsnittslängd: ca 30 min
Såg den på Amazon Prime Video juli-augusti 2021




Handling
En kvinna vaknar upp i en roddbåt ute på en sjö. Utan något som helst minne av hur hon hamnade där. Hon minns inte ens vem hon är.

Soldaten Walter Cruz fortsätter att ställa frågor om vad som egentligen hände med honom efter att han kom hem från kriget.

Geists grundare, den enkla trädgårdsodlaren Leonard Geist, ser sitt livsverk hotas både internt av karriärhungriga, skrupelfria medarbetare och externt av landets militär.

Min kommentar
Förra våren såg vi första säsongen av Homecoming, kanske mest tack vare Julia Roberts. Andra säsongen fick vänta lite, men när vi ändå hade skaffat Amazon Prime Video igen, eftersom vi sett en film där, så tyckte vi att det kunde vara läge.

Jag blev lite överraskad över att Julia Roberts inte är med. Alls. Min tanke var nog att man skulle fortsätta med samma historia (det kan också bero på att jag inte minns hur första säsongen slutade, kanske var det inget alternativ). På många sätt så är det samma historia, men samtidigt så är det en helt annan. Julia Roberts är i alla fall kvar som exekutiv producent.

Det finns vissa saker som jag är väldigt svag för, bland annat det här med att man börjar i slutet. Med en scen som är självklar, men samtidigt helt utan bakgrund, för att sedan hoppa tillbaka i tiden och börja berätta hur man hamnade där i slutscenen. Om det görs på rätt sätt, som här, så blir det fantastiskt bra. Många av sakerna jag får veta längs vägen går inte alls ihop med slutet. Efter vad jag vet just då. Flera gånger drar jag överraskat efter andan. Ett säkert kännetecken på att berättandet funkar för mig.

Janelle Monáe är vad Julia Roberts var i första säsongen och hon axlar den manteln på ett riktigt bra sätt. Hong Chau gör också sin roll bra, en ouppskattad receptionist/assistent, som lyckas klättra uppåt. Till vilket pris som helst. Joan Cusack är ett briljant tillskott och den rollen spär på alla fördomar man eventuellt kan ha mot högt uppsatta militärer. Ingen av dessa kvinnor är direkt sympatisk. Absolut ingenting är vad man tror att det är.

I mitt tycke så är andra säsongen av Homecoming bättre än första. Förmodligen beror det på upplägget. Jag upplevde inte att det här var lika rörigt och hoppigt, det här var mycket mer lyckat och jag tror att varenda tråd knöts ihop. Blir det nu en tredje säsong och vad ska då den handla om?



TV Time har serien 8,74 i genomsnitt.
IMDb har serien 7,5 i genomsnitt (beräknat på 22 391 betyg).
Jag ger den 4,0.
Serien är
SpännandeTråkig
KlurigFörutsägbar
TrovärdigOsannolik
Snyggt fotoRolig
RomantiskFör lång
SorgligFör kort
FartfylldLångsam

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar