onsdag 11 augusti 2021

"Vår egen lilla hemlighet" av Ninni Schulman

Författare: Ninni Schulman
Titel: Vår egen lilla hemlighet
Genre: Kriminalroman
Antal sidor: 377
Originalspråk: Svenska
Originaltitel: -
Översättare: -
Serie: Hagfors 4
Förlag: Månpocket
Utgivningsår: (original) 2015 (min) 2016
Format: Pocket
Källa: Bokhyllan
Utläst: 26 juli 2021




Första meningen: Kriminalinspektör Petra Wilander sjönk ner på skrivbordsstolen.

Baksidetext
En kväll i april kommer socialsekreterare Anna-Karin Ehn inte hem från sitt arbete och hennes make anmäler henne försvunnen. Han vet att hon har blivit hotad på sitt jobb och fruktar det värsta.

Dagen därpå hittas Anna-Karins bil övergiven vid vägkanten några mil utanför Hagfors. Polisen hittar spår av blod i bilen och man misstänker att hon har utsatts för ett brott. Anna-Karin verkar ha levt ett helt vanligt liv med man och barn, men när man börjar skrapa på den prydliga ytan upptäcker man att hon har många hemligheter. Kan de ha lett till hennes försvinnande?

Min kommentar
Jag är så glad att jag till slut tog tag i den här serien, i min Finish That Series-utmaning. Det tog ganska många år efter att jag läst första delen, men nu går det undan. Vår egen lilla hemlighet är fjärde delen och hittills den bästa i serien.

Något som inte alls brukar funka för mig när jag läser deckare är det här med (för) mycket privatliv och vardagliga problem. I de här böckerna är det väldigt mycket vardagsrealism och varför det ovanligt nog funkar har jag ingen aning om. Det kan bero på att det vävs in på ett så naturligt sätt att det inte tar över. Denna handlar om de svåra ämnena svartsjuka, av olika grader och former och då även det som ibland blir följden; psykisk och fysisk misshandel (och även andra övergrepp) i nära relationer. Det beskrivs och berättas på ett riktigt bra sätt.

Karaktärerna är inte några enkla, endimensionella figurer, alla känns som att de faktiskt skulle kunna finnas. Magdalena är lika irriterande som en mygga och sin vana trogen lägger hon sin näsa i blöt både här och där. Det hade varit bättre, för alla, om hon hade fokuserat på en sak i taget för just i det här fallet gör hon bara allt mycket värre. På mer än ett sätt. Det är märkligt hur hon alltid lyckas hamna mitt i. Inte lär hon sig något av det heller. Det måste vara ett elände att vara närstående och konstant orolig för vad hon kan tänkas hitta på. Petra är det, som vanligt, lätt att relatera till. Hennes "det är nog inte så farligt" känns ju igen. Christer har tagit sig ordentligt och han börjar vinna min sympati. Mest på grund av Torun, men ändå.

Historien är spännande och oviss. Egentligen var det bara min magkänsla som från början ledde mig rätt. Vad den grundades på har jag ingen aning om. Allt flyter på så bra och det finns inget alls som stör i berättandet. Dock har jag ända sedan första boken undrat och grubblat över vem som egentligen är läckan hos polisen. Det återstår bara att se om det upphör nu. Då kommer jag att veta.

Det som gör de här böckerna så bra, och då i synnerhet Vår egen lilla hemlighet, är att allt som händer i dem skulle kunna hända i verkligheten. Här finns inga genomonda monster till skurkar, inga övermänskliga poliser med superhjältesyndrom. Alla är som vem som helst, någon man kan möta i sitt eget bostadsområde. Och förmodligen gör.

Den här boken har varit med i En smakebit på søndag.

Goodreads hade den 3,72 i genomsnitt (beräknat på 658 betyg).
Jag ger den 4,0.
Boken är
TråkigSpännandeFörutsägbar
BladvändareKlurigLäskig
LångsamTempofylldIntetsägande
OrdbajsigFåordigNagelbitare
MysigSorglig
MåbrabokTankeväckandeRolig
RörigGenomtänktMörk

Andra som bloggat om Vår egen lilla hemlighet: Johannas deckarhörna, Tankar från en samlares hjärna och Midnatts ord.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar