måndag 16 augusti 2021

Film: A beautiful day in the neighborhood (2019)

Titel: A beautiful day in the neighborhood
Originaltitel: A beautiful day in the neighborhood
Genre: Biografi
Regissör: Marielle Heller
Manus: Micah Fitzerman-Blue, Noah Harpster
Skådespelare: Tom Hanks, Matthew Rhys, Chris Cooper, Susan Kelechi Watson, Maryann Plunkett
Utgivningsår: 2019
Produktionsland: USA
Längd: 109 min
Serie: -
Såg den på Amazon Prime Video 30 juli 2021





Handling
När en härjad, och ganska blasé, magasinreporter får i uppdrag att porträttera Fred Rogers överkommer han sin skepticism och lär sig om vänlighet, kärlek och konsten att förlåta av Amerikas mest älskade programledare.

En berättelse i tiden, om hur vänlighet kan vinna över cynism, som är baserad på en verklig historia om vänskapen mellan Fred Rogers och journalisten Tom Junod.

Min kommentar
En kort period nu så har vi Amazon Prime Video, igen, och då får man ju passa på att använda det. När jag hittade en helt okänd film med Tom Hanks så tvekade jag inte ens i fem sekunder. Jag kollade inte ens upp vad A beautiful day in the neighborhood handlade om. Så kan det bli när man har favoritskådespelare.

När filmen började så kände jag mig lite tveksam. Det kändes som ett barnprogram. När Tom Hanks sedan började sjunga så höll jag faktiskt på att stänga av. Vad jag inte visste då var att det här är en biografi, om en väldigt speciell person. Av förklarliga skäl så har jag aldrig sett det här (barn)programmet, vad jag vet så har det aldrig visats i Sverige (vi fick hålla till godo med tjeckiska program och Staffan Westerberg... nej, det fanns bra saker också). Jag hade heller aldrig hört talas om Fred Rogers, men jag är glad och tacksam för att jag fortsatte titta.

I början var jag nog mest förvirrad och undrade vad i hela friden det här var för något. Efter en inte alltför lång tid så var jag helt tagen och sedan var det inte speciellt långt till att vara oerhört berörd. På sätt och vis så gör jag därmed ungefär samma resa som den, till en början, skeptiske journalisten och det är nog det som gör hela filmen. Jag vet inte hur nära sanningen filmen är, men jag kan tycka att det är synd att Fred Rogers ibland framställs som... lite bakom. Kanske är det bara jag som uppfattar det så, men jag är ganska säker på att jag själv hade blivit fullkomligt tokig på någon som pratade med mig så som han ibland gjorde. Som att man var mindre vetande.

Man kan nog förledas att tro att filmen rekommenderar att man stänger in sina känslor, men vid närmare eftertanke så är det precis tvärtom. Däremot så handlar den om att man väljer vad man gör av/med det man känner. Det är en vacker film, med en riktigt fin ton och Tom Hanks är helt briljant.

A beautiful day in the neighborhood är en riktig liten pärla med ett riktigt fint budskap. Eller flera faktiskt. Förmodligen kan filmen användas som terapi och den lämnar mig med en önskan att bli en bättre människa. Det behövs fler Fred Rogers i världen!

Avdelningen för kuriosa:
Progammet A beautiful day in the neighborhood sändes mellan 1968 och 2001. 895 program. Helt fantastiskt! Synd att svenska barn inte fick se det.



Letterboxd hade den 3,6 i genomsnitt (beräknat på 98 383 betyg).
IMDb hade den 7,3 i genomsnitt (beräknat på 67 840 betyg).
Jag ger den 4,0.
Filmen är
SpännandeTråkig
KlurigFörutsägbar
TrovärdigOsannolik
Snyggt fotoRolig
RomantiskFör lång
SorgligFör kort
FartfylldLångsam

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar