tisdag 3 augusti 2021

Månadsbokslut juli 2021

Antal lästa böcker i juli 2021: 8

44. Sommaren utan regn av Maggie O'Farrell
45. En oskyldig lögn av Sabine Durrant
46. Silhuetten av Christina Larsson
47. Dagboken jag aldrig skrev av Jessika Devert
48. En familjetragedi av Mattias Edvardsson
49. Vita rosor av Emma Olofsson
50. Vår egen lilla hemlighet av Ninni Schulman
51. Svart sommar av M W Craven

Antal lästa sidor: 2788
Genomsnitt/dag: 89
Genomsnitt/bok: 348

Snittbetyg: 3,62
Ingående i serie: 4
Påbörjade serier: 1
Avslutade serier (läst senast utgivna/översatta): 1

Drama: 2
Feelgood: 1
Humor: 0
Kriminalroman: 4
Romance: 0
Science fiction: 0
Skräck: 0
Thriller: 1

Boktolvan: 1 (7/12)
Finish that series: 1 (11/18)
Hyllvärmare: 4 (28/36)
Vi möts igen: 0 (3/6)

Kvinnor: 6
Män: 2
Duo: 0

Originalspråk (svenska): 5
Originalspråk (engelska): 0
Författare jag inte läst tidigare: 4
Biblioteksböcker/e-lib: 0
Streamingtjänst: 2

Ljudböcker: 0
Recensionsexemplar: 3

Antal nykomna böcker: 6
Antal bortskänkta böcker: 11

Månadens bästa: En familjetragedi av Mattias Edvardsson
Månadens överraskning: Dagboken jag aldrig skrev av Jessika Devert
Månadens besvikelse: En oskyldig lögn av Sabine Durrant
Månadens roligaste: Dagboken jag aldrig skrev av Jessika Devert
Månadens mysigaste: Dagboken jag aldrig skrev av Jessika Devert
Månadens otäckaste: -

Kommentar:
Juli började precis som juni. Det var segt och inte speciellt kul att läsa. Tack och lov tog det sig när jag fick tag på riktigt bra böcker. Mot slutet av månaden var det inte längre tal om mellanmjölk. Betygssnittet blev lite sämre, men det känns ändå som att fler böcker var bra. De mindre bra var dock ännu mindre bra. Tre fyror blev det och så en som nästan nådde ändra fram till full pott. Men inte riktigt. Min läsning i juli var annars ganska färgad av var jag befann mig, så det blev två Göteborgsböcker och en Karlshamn (och en Lund :)). Ovanligt nog så läste jag två böcker via en streamingtjänst. Guld värt i semestertider!

Fyra böcker ingår i olika serier, men bara en av dem (Schulman) finns med i min Finish That Series-utmaning. En (Olofsson) är första delen i en serie och en (Craven) är den senast översatta. Det blev endast ytterligare en utmaningsbok och det var en Boktolva (Durrant). Det blev "bara" fyra hyllvärmare och så lästes också tre recensionsexemplar. Alla utmaningar går fortfarande bra och jag ligger i fas i alla.

Eftersom jag har haft semester så blev det lite inköp. Det får man göra när man har semester. Fem av de totalt sex nya köpte jag själv, en av dem är ett recensionsexemplar. Som redan är läst. Något kalas har vi fortfarande inte haft, men däremot tog jag med mig lite böcker till släkten när vi besökte dem. Elva böcker fick byta hem.

Om månadens bästa: När en bok med skyhöga förväntningar levererar så är det inget snack; En familjetragedi var klart bäst.
Om månadens överraskning: Jag hoppades en del på Dagboken jag aldrig skrev och den var till och med bättre.
Om månadens besvikelse: Besvikelse förutsätter ju att man förväntade sig mer så En oskyldig lögn blir självklar här.
Om månadens roligaste: Dagboken jag aldrig skrev fick mig att skratta. Flera gånger.
Om månadens mysigaste: Kanske är Dagboken jag aldrig skrev mysig, egentligen, men det var ändå en viss mysfaktor.
Om månadens otäckaste: Jag får nog snart ta och göra något åt detta, jag verkar inte läsa något otäckt alls längre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar