måndag 16 augusti 2021

TV-serie: Biohackers #1 (2020)

Titel: Biohackers
Originaltitel: Biohackers
Genre: Thriller
Skapad av: Christian Ditter
TV-bolag: Netflix
Skådespelare: Luna Wedler, Jessica Schwarz, Adrian Julius Tillmann, Thomas Prenn, Jing Xiang
Premiär: 2020-08-20
Produktionsland: Tyskland
Antal avsnitt: 6
Avsnittslängd: ca 45 min
Såg den på Netflix augusti 2021





Handling
När Mia börjar sina medicinstudier framstår hon som vilken annan elev som helst. Men när hon vinner sin briljanta professor Lorenz förtroende, blir det tydligt att hon döljer en enorm hemlighet - en som kan förändra mänsklighetens framtid.

Min kommentar
Det finns ju en hel uppsjö av TV-serier på Netflix och det är alltid lite jobbigt/svårt att välja vilken vi ska se. Biohackers lät som något som skulle kunna gå in på teman som intresserar oss. Dessutom är den tysk och det är alltid intressant att se saker från andra länder än Skandinavien, USA och Storbritannien. Även om de små utflykterna inte alltid går så bra. Skam den som ger sig.

Temat är faktiskt riktigt intressant och spär på min paranoia. Det beror ju så klart på hur man tittar, men eftersom jag redan har lite noja för det här så väljer min hjärna att tänka på hur utsatta vi egentligen är, när vi helt enkelt måste lite på andra. Att de inte vill oss ont. Trots att de har verktygen, och tillfället, för det.

Karaktärerna är inte speciellt många, men de är så överdrivna att de bara blir utflippade. Lite som karikatyrer. Är de inte lite för smarta/nördiga? Lite för många på samma ställe? Jag hade nog ändå kunnat tro på de flesta, utom Ole. Han blir bara för mycket. I vilket fall så känns de för overkliga för att jag ska orka bry mig om dem.

Naturligtvis finns det en del saker som stör mig. Det känns inte riktigt som att allt går ihop. Dock vet jag alldeles för lite om genmanipulation och en del annat för att veta om allt ens är möjligt. Men något jag vet är att det är helt omöjligt att missa en gammal skrivare som skriver ut en hel hög sidor, mitt i natten i ett i övrigt tyst hus. De här studenterna verkar inte heller någonsin gå på föreläsningar. De bara uppfinner det ena mer enastående än det andra.

Slutet var kanske lite väl förutsägbart och samtidigt lite störande. Jag tyckte inte att jag fick intrycket att Mia var speciellt godtrogen och naiv, så det som händer där stämmer inte med hennes karaktär.

Biohackers vill kanske lite för mycket, men är mestadels ganska spännande. Jag ska helt klart se andra säsongen. Om ett tag.

Säsongsavslutning: [spoiler]Mia får hela Lorenz Homo deus-forskning av Jasper. Den ger hon vidare till den anonyme som hon har haft kontakt med hela tiden. Han har utgett sig för att vara journalist, som ska skriva om det här. Det verkar han inte alls vara, för i sista scenen kastas Mia in i en skåpbil. Där sitter redan Lorenz, bakbunden och med munkavle.[/spoiler]



TV Time har serien 9,72 i genomsnitt.
IMDb har serien 6,8 i genomsnitt (beräknat på 7 761 betyg).
Jag ger den 3,5.
Serien är
SpännandeTråkig
KlurigFörutsägbar
TrovärdigOsannolik
Snyggt fotoRolig
RomantiskFör lång
SorgligFör kort
FartfylldLångsam

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar