tisdag 24 augusti 2021

Tisdagstrion: Känslor i boktiteln

Tisdag igen. Då är det som vanligt dags för Tisdagstrion som sköts av Ugglan & Boken.

Veckans tema: Känslor i boktiteln.

Den här var besvärlig. Jag upptäckte att det fanns många titlar som beskrev en känsla, mer än hade själva känslan i titeln, men jag bestämde mig för att fokusera på de som faktiskt hade ordet i titeln och som jag läst sedan bloggen skapades. Det blev ganska många ändå, så jag har försökt ta en lite blandad kompott.

1. Hemmets trygga vrå av Cara Hunter är första delen i serien om kriminalkommissarie Adam Fawles. En deckare ja, men något så ovanligt som en deckare som lyckades beröra mig.

2. Norrlands svårmod av Therése Söderlind är en helt fantastisk debut, om familjehemligheter och relationer, av olika slag. Magisk!

3. Mindfulness för losers av Christoffer Holst har egentligen inte tillräckligt med svärta för att vara en perfekt feelgood, men den funkar riktigt bra. Kanske mest för att jag känner igen både märkvärdiga storstadsbor och trångsynta småstadsbor.

28 kommentarer:

  1. jättefin passande känslotrio, inte läst någon av dessa.

    SvaraRadera
  2. Norrlands svårmod, den titeln gillar jag (men har inte läst)!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är speciell, på ett väldigt bra sätt.

      Radera
  3. Åh, Norrlands svårmod ville jag ju läsa! Det har jag helt glömt bort!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är riktigt bra så den tycker jag att du ska läsa.

      Radera
  4. Norrlands svårmod har jag läst. Bra bok, men den titeln kom jag inte på till min trio.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var svårt att hitta passande titlar, tycker jag.

      Radera
  5. Mindfulness for losers blir jag lite nyfiken på.

    SvaraRadera
  6. Hemmets trygga vrå vill jag läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är något så ovanligt som en berörande deckare.

      Radera
  7. Oj, en magisk bok?! Då blir man ju nyfiken!

    SvaraRadera
  8. har inte läst någon av dina, men en annan av Therése Söderlind

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vägen mot Bålberget kanske? Jag tycker Norrlands svårmod är bättre.

      Radera
  9. Mindfulness för losers verkar vara en perfekt semesterbok.

    SvaraRadera
  10. Skriver genast upp Norrlands svårmod! (Jag borde egentligen inte kolla på alla bra tisdagstriotips, min läslista blir så lång av det!)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker ändå att du gör rätt i att skriva upp denna 🙂

      Radera
  11. Hemmets trygga vrå var inte precis så tryggt, spännande bok.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, där var det inte speciellt tryggt.

      Radera
  12. Jag har läst alla tre. Och gillat :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Speciellt förvånad blir jag ju inte. Det är ju bra böcker 🙂

      Radera
  13. Inte läst någon av dessa. Ska kolla upp Norrlands svårmod. Tack för tips.

    SvaraRadera