lördag 11 november 2017

"Mindfulness för losers" av Christoffer Holst

Författare: Christoffer Holst
Titel: Mindfulness för losers
Genre: Feelgood
Antal sidor: 285
Originalspråk: Svenska
Originaltitel: -
Översättare: -
Serie: -
Förlag: Bokfabriken
Utgivningsår: (original) 2016 (min) 2016
Format: Danskt band
Källa: Bokhyllan
Utläst: 29 oktober 2017




Första meningen: I morse när jag kom in på Hot Clip, satte på kaffebryggaren och tog en tugga av min runda frukostmacka trodde jag att den här dagen skulle bli som alla andra i mitt liv.

Baksidetext
Pamela Perssons liv är inte precis perfekt. Hon är 27 år och bor fortfarande hemma i källaren hos sina föräldrar i den jämtländska byn Solvik. Jobbet på frisörsalongen Hot Clip ger varken nog med pengar eller stimulans och alla människor i byn, inklusive hennes gamla tjejkompisar, ser ner på henne efter hennes medverkan i dokusåpan Heta nätter.

När Pamelas största intresse i livet, den amerikanska skådisen Wade Crust, är på väg till Stockholm för en filminspelning ser Pamela sin stora chans. Hon måste fly från allt som är mörkt i Jämtlands skogar till allt som glimrar i storstaden.

I Stockholm träffar Pamela den mopedåkande muskelbyggaren Sebbe och den nästan diplomerade mindfulnesscoachen Gloria. Samtidigt som det amerikanska stjärnbesöket närmar sig kryper allt hon lämnat i Solvik tätt inpå. Och frågan är vad Pamela egentligen letar efter?

Min kommentar
Tidigare i år läste jag min första Christoffer Holst (Mitt hjärta går på), redan då visste jag att det helt klart skulle bli fler för den var riktigt bra. I slutet av oktober blev mörkret alldeles för dystert och mitt behov av feelgood var extremt stort. Då plockade jag fram Mindfulness för losers som botemedel. Jag var faktiskt lite... inte nervös eller orolig, men det var lite jobbigt att börja läsa den. Mina förväntningar var ju skyhöga, men samtidigt så tänkte jag att han omöjligt hade kunnat skriva en så bra bok igen.

Pamela (Pameeela, inte Paaamela) känns, för mig, betydligt yngre än sina 27 år. Hennes föräldrar behandlar henne som en minderårig. Kanske beter hon sig lite som en sådan också. Vilket som eventuellt har orsakat det andra är omöjligt att gissa. Jag gillar henne egentligen inte alls, men det är något hos henne som ändå får mig att bry mig om hur det ska gå. Jag känner för henne och vill att det ska gå bra. Att hon ska lyckas hitta det hon letar efter. Vad det nu kan vara. Hon är som hon är och ber inte om ursäkt för det. Även om jag nu inte gillar alla hennes val så kan jag inte annat än respektera en människa som står upp för sig själv.

I början av boken träffar vi på den berömda bymentaliteten. Det är verkligen inte lätt att växa upp i en liten by där alla känner (till) alla. Speciellt inte om man gör något som betraktas som dumt. Christoffer Holst har en osviklig förmåga att sätta fingret på människors egenheter och företeelser. Den här boken är lite av en kavalkad av märkvärdiga storstadsbor och trångsynta småstadsbor och jag gillar speciellt att båda grupperna får en släng av sleven.

En perfekt feelgood, tycker jag, ska även ha en del svärta. Det finns det inte alls här, inte i egentlig mening. Om man nu inte räknar otroligt pinsamma episoder dit. För sådana finns det gott om. Ibland blir jag nästan genererad å Pamelas vägnar, men bara nästan. Hon går alltid ur de här situationerna med huvudet högt och det är väl det som gör att det inte blir outhärdligt pinsamt.

Jag saknar lite en karaktär att riktigt ta till mitt hjärta, den som kommer närmast är nog Sebbe. Han ber inte heller om ursäkt för sig. Det finns ingen Chavve eller Pontus här för detta är ingen ny Mitt hjärta går på, vilket kanske hade varit förmätet att vänta sig. Mindfulness för losers är ändå en underbar bok och framför allt så får den mig att må bra.

Den här boken har varit med i En smakebit på søndag.

Boktipsets estimerade betyg var 3,5 och genomsnittet 2,9 (beräknat på 14 betyg).
Goodreads hade den 3,08 i genomsnitt (beräknat på 38 betyg).
Jag ger den 4,0
Boken är
TråkigFantasirik
RoligKlurig
TrovärdigFörutsägbar
OsannolikVälskriven
RomantiskDåligt språk
SorgligFör lång
SpännandeFör kort

Andra som bloggat om Mindfulness för losers: Lottens bokblogg, Carolina läser och Bloggbohemen.

Boken kan köpas på Adlibris, Bokus och cdon.

4 kommentarer:

  1. Ja, den där pinsamheten kanske var mitt problem :-) Oavsett var den bra. Fast hans senaste ännu bättre!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den gick aldrig riktigt över min gräns, men den var farligt nära ibland :) Ja, det blir ju bara att läsa den nya också.

      Radera
  2. Den där gillade jag också. Fast nu är jag sugen på hans nya bok.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att jag alltid vill ha någon Christoffer Holst på lager :)

      Radera