torsdag 16 november 2017

Hett i hyllan #118

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

Och så hoppar vi till juni 2014, nu går det undan...
Detta får nog betraktas som en sensation, men jag har faktiskt inte läst Stephen Kings Att skriva. Kanske egentligen främst för att jag inte längre när några drömmar om att bli författare.

Att jag köpte den, trots de saknade författardrömmarna, berodde nog på att min samling inte var komplett och att de som läst den sa att den även handlade om Stephen Kings liv, alltså lite som om det vore hans memoarer. Vem är jag att motstå en sådan bok? I alla fall att köpa.

Så här beskrivs boken på baksidan:
Sällan har väl en bok om skrivandets hantverk varit så glasklar, så användbar och så avslöjande. Stephen Kings självbiografiska ATT SKRIVA inleds med en suggestiv berättelse om Kings barndom och hans tidiga fixering vid skrivandet. Ett pärlband av klara minnesbilder från uppväxtåren, skoltiden och den svåra tiden som ändade i hans första roman, Carrie, ger läsaren en annorlunda och oftast mycket rolig bild av hur en författare danas. Stephen King övergår därefter till skrivandets verktyg - hur man skärper och mångfaldigar dem genom övning och hur författaren alltid måste ha dem tillgängliga.

Om du också vill vara med och visa upp dina böcker, antingen heta hyllvärmare eller heta av någon annan anledning, så lägg gärna in en länk här nedanför. Då hittar jag dig mycket lättare.

15 kommentarer:

  1. Den lär ju vara bra. Annars så har jag blivit avskräckt vad gäller memoarer av författare jag gillar. Kan bli ett hemskt uppvaknande...
    https://lottensbokblogg.wordpress.com/2017/11/16/hett-i-hyllan-66/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är så många som gillat denna så jag är egentligen inte orolig :)

      Radera
  2. Vissa böcker, även om de är av en författare man gillar, blir helt enkelt inte lästa. Min hyllvärmare finns här https://boklysten.blogspot.se/2017/11/hett-i-hyllan-118.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är så otroligt märkligt det där.

      Radera
  3. Jag skriver mycket och har alltid drömt om att bli författare. Ändå har jag inte läst den här boken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De med författardrömmar som har läst den verkar tycka att den är fantastisk :)

      Radera
  4. Wow en oläst King men så är den lite annorlunda. https://eggetbok.blogspot.se/2017/11/hett-i-hyllan-31.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sanningen är att detta inte är den enda King som är oläst...

      Radera
  5. Den ska jag köpa och läsa nån dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Första steget har jag redan gjort. Nu ska jag bara läsa den. Kanske får jag ha en King-månad :)

      Radera
  6. den lär vara väldigt bra. ska nog skaffa den. här kommer mitt bidrag: http://mrscalloway.blogspot.se/2017/11/hett-i-hyllan_16.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. De som har läst den verkar vara ganska eniga om att den är bra.

      Radera
  7. Mitt bidrag för denna vecka

    https://mittbokintresse.blogspot.se/2017/11/hett-i-hyllan-vecka-46_16.html

    SvaraRadera
  8. hihi, Kings bok finns i min bokhylla, kanske dags att läsa den :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag säger det samma, det är hög tid att läsa den nu :)

      Radera