torsdag 9 november 2017

Hett i hyllan #117

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

Vi håller oss lite i maj 2014.
Sommaren 2013 gjorde vi en rundresa i norra England (och ja, jag menar verkligen området som kallas England). Det var en fantastisk resa på många sätt, men en av sakerna jag minns är att jag precis överallt såg en och samma bok. Wool av Hugh Howey. Den släpptes på svenska, som Ull, i april året därpå och jag fick den i maj när jag fyllde år.

Det här är ju en bok som jag, i normala fall, borde ha kastat mig över omedelbums, men ändå så står den oläst 3,5 år senare. Det är faktiskt helt obegripligt. Jag tror att det delvis kan bero på att alla delar inte har översatts (ja, det är en serie, naturligtvis) och då blir det ju lite jobbigt om man nu skulle råka gilla denna. Boken är dessutom ganska tjock, vilket i och för sig brukar locka mig, men samtidigt har jag läst både positivt och en del negativt om den, vilket också brukar locka mig, men kombinationen tegelsten + negativa saker lockar inte speciellt mycket.

Så här beskrivs boken på baksidan:
I hundratals år har de sista människorna levt djupt under jorden i en gigantisk siloformad bunker. Ordning upprätthålls genom strikta regler och lagar: varje födelse kräver en död, varje liv kräver ett syfte. De som bryter mot reglerna döms till deportering - och i den giftiga atmosfären utanför silon innebär det döden.

När silon förlorar sin sheriff hittar de styrande en osannolik kandidat i Juliette, en mekaniker utan utbildning i lag och ordning. Hon kommer snart att lära sig hur djupt hennes värld, och även hon själv, kan brytas ned. Silon och dess invånare är på väg att få veta vad historierna bara har antytt, och vad de aldrig har vågat viska om. Uppror.

Om du också vill vara med och visa upp dina böcker, antingen heta hyllvärmare eller heta av någon annan anledning, så lägg gärna in en länk här nedanför. Då hittar jag dig mycket lättare.

17 kommentarer:

  1. Jag tror vi också har den i hyllan. Fast den är inte min då...
    https://lottensbokblogg.wordpress.com/2017/11/09/hett-i-hyllan-65/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Där blev jag först väldigt förvånad :)

      Radera
  2. Var jättesugen på att läsa den när den kom ut på svenska men sen har det dalat :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tydligen har det dalat hos mig också :)

      Radera
  3. Den har jag sett på en del bloggar men inte blivit lockad. Min hyllvärmare finns här https://boklysten.blogspot.se/2017/11/hett-i-hyllan-117.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den lockade mig väldigt mycket då, men det verkar ha lagt sig :)

      Radera
  4. Jag skulle just avsluta en "hett-i-hyllan-bok" när jag råkade ut för en överraskning jag aldrig förr stött på ...
    https://klimakteriehaxan.blogspot.se/2017/11/bok-utan-slut.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har hört talas om det "problemet" någon gång förut.

      Radera
  5. jag har också en sådan där bok som jag inte fattar att jag inte redan läst: http://mrscalloway.blogspot.se/2017/11/hett-i-hyllan_9.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det märkligt att det händer. Hela tiden.

      Radera
  6. Min bok som jag ännu inte förstår varför jag inte har läst

    http://bokslut.blogspot.se/search/label/Hett%20i%20hyllan

    SvaraRadera
  7. Jag var också sugen på den, kanske har jag den som pocket. Här är min: https://eggetbok.blogspot.se/2017/11/hett-i-hyllan-30_9.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är nog egentligen mest orolig att jag ska gilla den. de andra delarna är ju inte översatta :(

      Radera
  8. Sen på bollen idag.

    http://frokenchristina.blogspot.se/2017/11/hett-i-hyllan-117.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Funderat på att läsa Ull jag med. Men tiden, orken och känslan har inte funnits där.

      Radera
    2. Den har på något sätt halkat så långt bak i läskön att den har blivit bortglömd.

      Radera