torsdag 2 november 2017

Hett i hyllan #116

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

Och så ett jättekliv, en månad framåt, till maj 2014.
Jag vet att jag för någon vecka sedan påstod att jag aldrig vinner något, men Förlist av Håkan Hemlin och Anders Tengner är faktiskt också en vinst. Ända sedan jag hörde Vandraren första gången så har Nordman varit något av en favoritgrupp. Deras texter talar till något långt där inne i mig.

Och nej, Håkan Hemlin är inte Nordman. Nordman var en grupp, inte en person. Av någon anledning så är den här felaktiga uppfattningen väldigt spridd. Så jag tar tillfället i akt 😀

Det finns nog en hel del att berätta om Håkan Hemlins liv och egentligen så är jag väldigt nyfiken på den här boken. Ändå står den där. Oläst.

Så här beskrivs boken på baksidan:
April 1994. Över en natt fanns de bara där. Nordman, folkpopbandet som svenskarna älskade. Låten Vandraren blev en enorm hit och frontmannen Håkan Hemlin kastades in i en kändisvärld han tidigare bara kunnat drömma om. Nordman blev snabbt ett av de mest omskrivna banden i svensk press, men inte enbart på grund av deras musik. Håkans drogmissbruk och det som följde i dess spår blev snart en följetong i kvällstidningarna. En del historier var sanna, andra snarare nedtonade.

Här berättar Håkan själv om de omständigheter och val som skapat hans turbulenta liv. Adhd:n och kampen mot en rastlöshet som blev honom övermäktig. Om att ena dagen vara luspank och utan mat, för att nästa vara miljonär och kunna köpa vad som helst. Om drogerna och skandalerna, framgångarna och bakslagen. Om sin talang och envishet.

Håkan har berättat och Anders har lyssnat, ställt frågor och skrivit. Håkans egen historia kompletteras av ett stort antal intervjuer med människor som var på plats när allt hände. Djupt tragiska och upprörande händelser blandas med komiska, dråpliga och galna historier.

Detta är hela historien, ärlig, naken och utan omskrivningar.

Om du också vill vara med och visa upp dina böcker, antingen heta hyllvärmare eller heta av någon annan anledning, så lägg gärna in en länk här nedanför. Då hittar jag dig mycket lättare.

15 kommentarer:

  1. Jag känner till honom och grupppen, men boken har gått mig spårlöst förbi.
    https://lottensbokblogg.wordpress.com/2017/11/02/hett-i-hyllan-64/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag älskade ju Nordmans musik så jag hade så klart koll på boken :)

      Radera
  2. Jag gick ut nian 1994 och på min skola fanns en tradition med en nattvandring i skog och mark tillsammans med alla andra nior några dagar innan skolavslutningen. ”Vandraren” var den givna låten och den strömmade ut ur medsläpade cd-spelare och mer eller mindre skönsjungande strupar. :) Ett fint minne!

    SvaraRadera
    Svar
    1. En klockren låt för skogspromenader :) Kul tradition, den hade jag gärna hängt på.

      Radera
  3. Jag har läst boken men är man inget fan av Håkan eller Nordman blev det ingen hit. https://eggetbok.blogspot.se/2017/11/hett-i-hyllan-30.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då hoppas jag att jag gillar den mer :)

      Radera
  4. Den skulle jag vilja läsa! Min hyllvärmare finns här https://boklysten.blogspot.se/2017/11/hett-i-hyllan-116.html

    SvaraRadera
  5. Ja, honom och gruppen känner jag förstås till men jag skulle nog inte vara så intresserad av att läsa boken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är egentligen tveksam till hur bra den är, men läsa den vill jag ju :)

      Radera
  6. känner till både Hemlin och gruppen. min bortglömda bok kommer här:http://mrscalloway.blogspot.se/2017/11/hett-i-hyllan.html

    SvaraRadera
  7. Lite mer barnasinnet här

    https://mittbokintresse.blogspot.se/2017/11/hett-i-hyllan-vecka-44.html

    SvaraRadera
  8. Jodå, det blev ett svar till slut.
    http://frokenchristina.blogspot.se/2017/11/hett-i-hyllan-116.html

    SvaraRadera