tisdag 21 november 2017

Veckoutmaning: Bästa och sämsta filmatiseringarna

Veckans utmaning på Kulturkollo: Böcker som blivit film eller TV-serier.

Vi är nyfikna på vilka som är de bästa respektive sämsta filmatiseringarna av kända böcker. Som en bonus får ni gärna lägga med en "jag kan inte fatta att de valde DEN skådespelaren till DEN rollen – det är ju helt galet fel"-reflektion, om ni har någon.

Jag har ju sett otaliga filmer som baseras på böcker, men det är inte alltid så att jag har läst boken. Alltså är det inte alltid möjligt att jämföra, men bra filmer är i alla fall Ciderhusreglerna, Sjöfartsnytt, Choklad och När lammen tystnar.

För att återgå till frågeställningen så måste ju bästa filmatiseringen vara Harry Potter. Här har de lyckats med precis allt. Det är imponerande. Sagan om ringen är också ett exempel, filmerna till och med bättre än böckerna. Min förvåning var också stor när det visade sig att En man som heter Ove gjorde sig väldigt bra på film. Trots att Rolf Lassgård spelade Ove.

Filmatiseringar av Stephen Kings böcker går ju inte alltid så bra, men det finns några exempel, faktiskt. Som filmerna Nyckeln till frihet och Stand by me som bygger på hans noveller. Och så är det ju Shining (den med Jack Nicholson), så klart, och Den gröna milen. Nu när jag faktiskt tänker efter så är de många. Några fler är Bag of bones, Carrie (den äldre versionen), Langoljärerna, Lida, Cujo, Christine, Död zon... Nu hoppas jag också mycket på The dark tower och nya Det.

När det gäller sämsta filmatiseringen så är mitt svar alltid samma: Liftarens guide till galaxen. Då menar jag den som kom 2005. Min enda fråga är: Varför?

Felcastingar har jag varit med om, men att komma ihåg dem är en helt annan sak. Jag vet att jag inte alls tyckte att Chloë Grace Moretz var någon bra eller trovärdig Carrie i den nya versionen. Och jag vet att jag tyckte att Jimmy Perez i TV-serien Shetland var helt fel, men det är ungefär de jag minns. Det finns fler, det vet jag. Kanske klarnar det lite när jag läser andras förslag.

14 kommentarer:

  1. Liftarens guide till galaxen har jag också med som dålig. Vet att jag blev riktigt besviken när jag såg den, både på filmen och vissa castingar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blev så otroligt besviken, trots att mina förväntningar egentligen inte var speciellt höga. Någonstans förstod jag att det skulle vara en svår bok att göra en bra film av, men den var värre än jag trodde :)

      Radera
  2. Jag håller med om Sagan om Ringen. Det finns en viss del i böckerna som jag inte saknar i filmerna. Vissa King-filmatiseringar är värda att glömma.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sagan om ringen som film blev faktiskt mycket bättre än jag hade tänkt mig, allt det som jag tyckte var trist i böckerna var liksom borta :)

      Radera
  3. Jamen jag måste ju se filmen om Ove. Hur har jag kunnat glömma bort den? Tack för påminnelsen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej men, den måste du ju se. För en gångs skull har de ju lyckats göra en bra svensk film av en bra svensk bok :)

      Radera
  4. Jag håller definitivt med om att det finns många filmatiseringar som är bra, men där jag inte läst boken

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland blir jag lite sugen på att läsa boken också, men oftast låter jag bli :)

      Radera
  5. Så många bra filmatiseringar på din lista!
    Jag vågar knappt säga de, men jag gillade också Sagan om ringen-filmerna bättre än böckerna, men min make (och många med honom) håller INTE med.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sagan om ringen har en förmåga att dela upp folk i två läger :) Min sambo somnar efter max tio minuter om någon av de här filmerna är på :) Han skulle i och för sig inte heller kunna tänka sig att läsa böckerna.

      Radera
  6. Verkar inte vara så många som har gillat filmatiseringen av Liftarens guide, har sett att väldigt många har tagit upp den. Jag kan inte annat än hålla med.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är verkligen inte bra. Jag tror det är lika bra att de slutar försöka göra en vettig film av den boken. Den går nog inte.

      Radera
  7. Håller med om Choklad, När lammen tystnar (hur kunde jag glömma den!) och Harry Potter. Jag tittar så lite på filmer och serier att många av de du nämner har jag varken läst eller sett.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan nog inte kalla mig cineast, långt ifrån, men jag tittar ganska mycket på både film och serier. Det är en bra avkoppling :)

      Radera